[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Jesper Helsø, hvordan opstod idéen med DARIS-radaren?
- Der var nogle kreative mennesker, der i forbindelse med sidste indgåede forsvarsforlig satte sig ned og sagde ’hvad gør vi nu; hvad bruger vi HAWK-materiellet til’.
Vi kiggede i listen fra Nato, for hvad der er behov for herude. Vi så, der var brug for en radar. Så var der nogle opfindsomme mennesker i Flyvevåbnet, der sagde ’Hov ku’ vi ikke bruge vores radar til det’. Og så kørte den derfra.

Hvordan fandt man egentlig ud af, at der manglede en radar i Kabul International Airport?
- Vi kunne læse det i forskellige situationsrapporter fra Kabul at der dels manglede overvågning af luftrummet, dels som hjælpeværktøj til højne flyvesikkerheden omkring lufthavnen.

Har du som forsvarschef mødt reaktioner fra vores udenlandske samarbejdspartnere, når snakken har været om radaren?
- I begyndelsen var der nogen modstand mod vores radar, for det var jo ikke den de ville have. Der er ting DARIS-radaren ikke kan og må, fordi den ikke er certificeret som sådan. Mange har forsøgt at komme med idéer til løsningen af problemet. Men der kom ikke noget andet.

Det kan virke som et meget beskedent bidrag?
- Et stykke teknik og fire mand skal sørge for, at luftrafikken i Kabul kan afvikles ordentligt, styret og kontrolleret. Det er noget, der har sat sine spor. Det er ikke noget, vi lægger så meget mærke til i dagligdagen, men jeg er ikke i tvivl om, at hvis ikke radaren havde eksisteret, så havde der ikke været de muligheder for logistik, transport af genopbygningsting og personer.

Hvad er planen for DARIS-radaren i Kabul.
- En folketingsbeslutning siger, at vi bliver i Kabul med radaren, indtil en anden nation overtager. Lad os se, hvornår det sker; om tre måneder, ét år eller to. Vi ved det ikke.
Om det ender med, at de afghanske myndigheder selv etablerer en radar, om der bliver tale om en donation eller om en anden nation overtager, det ved jeg desværre ikke. Jeg ville gerne kunne sige hvornår – ikke mindst af hensyn til personellet.

FAKTA:
DARIS står for Danish Radar Information System.
Radaren blev som sådan skrottet i forbindelse med det seneste forsvarsforlig. Indtil da var den en del af det jordbaserede luftforsvar ved de såkaldte HAWK-enheder, der blev nedlagt, da politikerne indgik forliget.

Interview og foto: Arne Bach Nielsen