[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Foran lyseblå skjorter, mørkeblå jakker og nypudsede sko åbnede Flyvertaktisk Kommandos chef, Generalmajor Stig Østergaard Nielsen, også kaldet SØL, mødet som en fodboldtræner før en vigtig kamp med en ”peptalk”.
- Vi skal være ét Flyvevåben, pointerede han. Konsekvenserne af den medarbejderflugt, Flyvevåbnet oplever, kan ende ud med en struktur ændring, et fald i flyvetimer, og i værste fald gå ud over flysikkerheden. Taktikken er klar, og strategierne formuleret. Nu skal det implementeres.
- Det skal lykkedes nu, fastslog SØL. Flyvevåbnets medarbejdere leverer meget mere, end hvad der er fair at forvente af dem. Målet for Flyvevåbnet er at blive Danmarks bedste arbejdsplads. Salen var da også enig i, at der var blevet taget en del initiativer, men at der skal mere til. De tiltag, der kommer, skal være nærværende og relevante for den enkelte medarbejder, for at de kan forholde sig til det. Værktøjerne er blandt andet Balanced Scorecard og Værdigrundlaget, der skal gøre chefer på alle niveauer i stand til at træffe den rigtige beslutning ved hjælp af ”den gode mavefornemmelse”. Der var delte meninger om, hvad der skulle foretages, og hvilke personalegoder man skulle tilbyde. Men fra salen lød opfordringen:
- Det bedste personalegode, vi kan give vores medarbejdere, er at være gode ledere. I januar mødes cheferne igen.