[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]



I år er det ikke kun airdrop, der bliver trænet om og om igen i Grønland. For med på turen er Anders Finderup,  der skal udsendes som mission planner for første gang til januar.  En forholdsvis ny arbejdsfunktion: 
- For nogle år tilbage, var det piloterne selv, som lavede det arbejde, som mission plannere udfører i dag. Man valgte dog på et tidspunkt at sige, at det var bedre, hvis andre løste de opgaver, så piloterne kunne brugen tiden på at flyve i stedet for at planlægge, forklarer han og uddyber: 

- Som mission planner planlægger jeg flyruter. Mission plannere er grundlaget for, at en flyvning kan lade sig gøre – vi tilrettelægger ruterne, laver flyveplanerne og analyserer vejret.  Kort sagt laver vi en pakke, som piloterne tager med op i flyet og flyver efter. De får derved selv frigivet flere flyvetimer, da de ikke skal planlægge, forklarer Anders Finderup.

Fatale følger
Efter at have uddannet sig til mission planner i et år, er turen til Grønland en slags generalprøve inden Afghanistan:

-I de ti dage jeg er heroppe, skal jeg forsøge at få det hele til at fungere. Det er ikke ligesom at sidde derhjemme på kontoret, hvor tingene ordner sig. Det kan være, at printeren ikke virker eller internettet er nede. Heroppe skal man starte fra scratch og få det i gang. For vi er afhængige af det. Noget der er virkeligt lærerigt, forklarer han og fortsætter:

- Det er også noget andet at flyve heroppe. Det er  ikke som at flyve i Danmark hvor man, sat lidt på spidsen,  kan finde specifikationerne på de forskellige lufthavne, og så ellers bare skal finde en rute imellem der passer og skaffe tilladelser fra de forskellige lande. Heroppe er det noget andet. Det er egentligt mere simpelt, men hvis du glemmer noget, kan det få nogle mere fatale følger. For eksempel hvis man planlægger forkert med fuel, eller hvis piloten ikke kan lande i den første lufthavn, og man planlægger en rute til en anden, hvor der så er enormt dårligt vejr, og det kræver en nødlanding. Fordi området er så anderledes, giver det en god idé om, hvordan Afghanistan er, slutter Anders Finderup.

Fakta
Omkring fire gange årligt sætter Z-team og besætningen på et Hercules kursen mod Grønland for at træne at droppe forsyninger fra luften og ned i en dropzone, som Z-teamet laver. Det kuperede landskab i Grønland minder meget om landskabet i Afghanistan, og Grønland danner derfor perfekte rammer for træningen