[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyvevåbnets Challenger-fly genkender olieudslip i det danske farvand ved hjælp af radarsystemet SLAR (Side Looking Airborne Radar), som både dag og nat kan identificere de uregelmæssigheder i havoverfladens krusninger, som et olieudslip altid vil medføre. 60 procent af flyvningerne foregår uden for normal arbejdstid.

- Før der kan blive tale om en sag, er vi imidlertid nødt til at få taget olieprøver - både af selve olieudslippet og senere den formodede synders olietank. Det kan ske indledningsvist ved enten at sende en helikopter eller et miljøovervågningsskib ud, fortæller sagsbehandler på havmiljøområdet i Flyvertaktisk Kommando, Thomas Pedersen.

Som udgangspunkt er det Challenger-flyet, der ved hjælp af håndholdt eller infrarødt kamera identificerer den mistænkte oliesynder. Kan det ikke lade sig gøre på grund af mørke eller tåge, så vil helikopteren eller miljøovervågningsskibet foretage identifikationen. 

Søværnet kan inden for 30- 60 sømil fra land ved hjælp af kommunikationssystemet Automatic Identification System (AIS) automatisk identificere skibet, men den identifikation alene vil aldrig være nok til juridisk at dømme en miljøsynder, forklarer jurist i Forsvarskommandoen, Merete Bjerring.

-AIS vil dermed kun være et supplement til de andre redskaber, vi i samarbejde med Søværnet bruger til at identificere miljøsyndere på havet, og det kan altså aldrig stå alene, siger Thomas Pedersen. 

      
ibo@mil.dk