[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Trods en oplevelse af dårlig service fra Forsvarets side i forbindelse med deres rekruttering, holdt stædigheden deres ønske i kog om at blive fighter controllers (FC). Heller ikke udsigten til de lange og mange vagter som uddannede fighter controllers skræmmer de to 23-årige elever fra at fortsætte uddannelsen ved Air Control Wings uddannelsessektion i Karup.
- Uddannelsen lyder spændende, og den pirrer min trang til udfordringer. Der er virkelig meget, der skal læres, fortæller Morten Pedersen.

Det er dét at tænke fremsynet, hurtigt og taktisk, der fascinerer ham. Han skal sætte sig i pilotens sted, når ’skipperen’ manøvrerer sit fly med svimlende hastigheder, hvad enten det foregår i 10 kilometers høje eller nogle få hundrede meter over jordens overflade.
- Det er en god fornemmelse, at piloten rent faktisk handler ud fra de informationer, vi sender til ham over radioen, siger Morten Pedersen.
Fighter controllerne i Air Control Wing er pressede. Underbemanding og stress gnaver hver dag lidt i arbejdsglæden.
- Det vidste vi godt på forhånd. Men til det vil jeg sige, at vi skal alle hjælpe hinanden med at få hverdagen til at hænge sammen og få vores i forvejen moderne arbejdsplads gjort bedre, understreger Peter Glud.

De to flyverkonstabler tog da også – ligesom så mange andre - en frivillig tørn under søndagens Air Show 2007 på Flyvestation Aalborg. I den udstillede Mobile Control and Reporting Centre gjorde Peter Glud og Morten Pedersen de mange besøgende væsentlig klogere på, hvordan det danske luftrum overvåges og kontrolleres.
- De fleste havde ingen idé om, hvordan vi holder øje med alle luftfartøjer over Danmark. Men jeg er glad for at være med til at gøre vores arbejdsplads synlig i samfundet. Så betyder en mistet fri-søndag ingenting, siger Peter Glud.