[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

En af de nye redningshelikoptere EH101, der fra den 24. april begynder at afløse de nuværende Sikorsky S-61 helikoptere, besøgte Århus som led i uddannelsen af personalet ved redningscenteret(JRCC) i Århus.
En Search And Rescue (SAR) mission kan hurtigt blive meget kompliceret, hvis vejret er dårligt, der er nødstedte i iskoldt vand og de er langt fra land - og det er nat. Derfor er det vigtigt for de såkaldte SAR Mission Coordinaters ved redningscenteret at kende både til de forhold, som besætningen på redningshelikopteren arbejder under, og de forøgede kapaciteter og tekniske muligheder maskinen byder på.

Forbedringerne indebærer blandt andet, at kabinens rummelighed er forøget, og at helikopteren kan løfte mere, selvom de ydre mål er stort set de samme som forgængeren, S-61. Desuden kan EH101 med sine tre motorer og cirka 6000 hestekræfter hurtigere nå frem til de nødstedte på havet og er ikke begrænset af vejret. Helikopteren er eksempelvis afprøvet og godkendt til at flyve med 60 millimeter is på kroppen, imens den holder rotorbladene isfri ved hjælp af indbyggede varmelegemer.

Fakta:
Redningscenteret, Joint Rescue Coordination Center (JRCC) ligger i Marselisborgskovene ved Århus og består af medarbejdere fra Flyvevåbnet og Søværnet. I samarbejde indsætter og koordinerer de indsatsen med helikoptere, skibe og fly under redningsmissioner til søs.

runedyrholm@mil.dk


Det tiltrak hurtigt opmærksomhed, da den store helikopter landede i det rekreative område ved kysten i Århus. Foto: Rune Dyrholm