[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Et halvt hundrede medarbejdere og 17 køretøjer havde torsdag morgen lagt kursen sydpå med det meste af det operative grej, der rådes over i Mobile Air Control Centre (MACC). Enheden, som har sit hovedkvarter på Flyvestation Karup, er, som navnet antyder, en mobil kontrol- og varslingsenhed.

Øvelsen i den belgiske by Glons udfordrer MACC'ens personel til at træne dét at transportere store dele udstyr til udlandet, stille det op og integrere det med værtslandets tilsvarende teknik. Ikke mindst det taktiske netværk Link-16 vil indgå i afprøvningen af samspillet mellem de belgiske og danske systemer.

Selv om Bold Aspect for MACC's vedkommende er en operativ, simuleret øvelse, der kører 10. og 11. oktober, er det selve forlægningen af enheden i det fremmede og integration med værtsnationens systemer, der har første prioritet rent træningsmæssigt.

Billedtekst:
Fredag morgen kastede svendene sig over at rigge den mobile CRC til. Her er det sløringsnettet til hele set-up'et, der bliver sat op.

Et væsentligt skridt mod en operativ hverdag
For folk i Mobile Air Control Centre er det en stor dag. De er rigtigt glade for at komme afsted og glæder sig til at skulle være sammen døgnet rundt på en hel anden måde, end de plejer.
- Det gør noget ved folkene, når kolonnen af køretøjer er linet op til afgang, og at der er anledning til at 'sparke lidt dæk', fortæller major Jes Milling, næstkommenderende for det udsendte øvelsesbidrag.

Oversergent og fighter controller Mads Hansen går videre:
- Endelig. Det er noget, vi har ventet længe på. Det er noget mere operativt end at stille tingene op til Air Show.

MACC-mandskabet checkede ikke ind på et fint hotel i aftes, men bor på ottemandsstuer i en noget nedslidt belgisk kaserne, der giver dem husly øvelsen ud. Torsdagen blev lang for den mobile enhed. Ved ankomst til Glons skulle lastbiler og containere bugseres nøjagtigt hen på deres bestemte pladser. Først da armbåndsurene viste 01.38, kunne soldaterne forlade det operative område og trætte krybe i soverposerne.

Fra mandag den 8. oktober bliver teknikken for alvor prøvet af sammen med belgierne. Onsdag og torsdag kører selve den operative øvelse, hvis succes er dybt afhængig af Mobile Air Control Centre's evne til at deployere og operere i det fremmede.

Billedtekst (forside samt øverst):
Der var på forhånd forsket i, hvilke rastepladser, der var store nok til at rumme MACC's bilpark undervejs. Under denne rast var der meldt alt optaget, men chauffører, vognkommandører og passagerere hviler sikkert i vejkanten.

Tekst og fotos: Arne Bach Nielsen