[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Hård vind til stiv kuling på Flyvestation Skrydstrup var i aftes årsag til, at 11 af Flyvevåbnets F-16 jagerfly måtte lande andre steder.
 
Hver time tikker en vejrmelding ind på Flyvestation Skrydstrup, og udfra den vurderes det, om F-16 i luften skal kaldes hjem, eller om de kan afslutte deres træning.

De elleve F-16 fly var på træningsflyvninger i Nordsøen og over Jylland.

- Vinden tog pludselig til hurtigere end forudsagt, og derfor måtte vi af sikkerhedshensyn lande andre steder, fortæller Klaus Bengtsson, der er chef for Flyvesikkerhedssektionen i Flyvertaktisk Kommando. Han er selv F-16 pilot og var med i går aftes.

- Når vejret nærmer sig nogle grænseværdier, har piloterne en backup-plan, der bladnt andet indeholder en planlagt alternativ landingsplads. Det er en normal del af træningen, at vi kan lande flyene andre steder, end hvor vi normalt hører hjemme.

I tilfældet fra i går landede tre F-16 på Flyvestation Aalborg og otte i Billund Lufthavn.

- Inden flyene gik i luften, var de alternative landingssteder blevet varskoet, og hver pilot havde fået tildelt et sted at lande, hvis det blev nødvendigt, siger Klaus Begtsson, der selv landede i Billund. 

I fredstid stiller flyfabrikanten nogle begrænsninger på, hvor stærk krydsvind der må være, for at det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt at lande. For en F-16 må vindstyrken på tværs af landingsbanen maksimalt være 25 knob. Flyet kan godt lande, men for at være på den sikre side, gør man det ikke.