[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det eneste der til at begynde med afslører, at et fly er ved at lette i mørket på den norske flyvestation Ørland, er blinkene fra F-16-flyets positionslys. Et øredøvende, vedvarende drøn lyder, mens flyet accelererer hen ad landingsbanen. En konisk orange stikflamme, der er lige så lang som selve flyet, lyser ud fra motoren, da efterbrænderen tændes. Flyet stiger op i luften i en skarp vinkel, og drønet tager til i styrke, så det mærkes i hele kroppen. To danske piloter er netop gået i luften med missiler, der skal skydes af i mørket.

Piloterne deltager i uddannelsen som Figther Weapons Instructor. Her lærer de alt, der er værd at vide om luftkamp og angreb på mål på jorden. Det skal kvalificere dem til at undervise danske piloter i at bruge F-16-flyets våben, radar og elektroniske selvbeskyttelsessystemer.

Hver flyvning er en eksamen på FWIT-uddannelsen.
- Hvis ikke vi gennemfører flyvningen tilfredsstillende, så får vi lov at flyve den igen, forklarer en af de danske piloter, SPE. Piloterne har tre chancer for at bestå en flyvning, før de ryger ud af kurset.
Danmark har i øjeblikket to uddannede FWIT instruktører. Målet er på sigt at få seks.

F-16 flyene glider ned ad rullebanen med blinkende lys, og ind i projektørernes spotlight. Holderne til missiler under vingerne er nu tomme. En tekniker vinker flyet på plads med to lysende røde stænger, og da motoren er slukket kravler SPE ned fra cockpittet. Det gik godt. Alle missilerne blev skudt af med succes.
 - Det er rigtig godt at opleve at det man har trænet også fungerer i praksis, fortæller en glad SPE, der stadig er svedig og rød i ansigtet efter turen i spidsen af F-16-flyet.

FAKTA:

Fighter Weapons Instructor
FWIT-uddannelsen foregår indenfor det europæiske F-16 samarbejde EPAF og varer syv måneder.
Kurset består af to moduler: Luft til jord og luft til luft. I starten af hvert modul er der 3-4 ugers teoretisk undervisning, før man går i gang med den praktiske del af kurset, hvor der blandt andet skydes med skarpt.

Meget mere end piloter
Selvom det er piloterne, der skal uddannes, er de langt fra de eneste danskere, der er med i Norge. Der er nemlig tre danske F-16-fly med, og det kræver 27 mand. Det er blandt andet teknikere, våbenteknikere, flysikkerhedsfolk, mission plannere og fighter controllere, der må udstå det våde og blæsende Ørlandsvejr for at holde flyene i luften.