[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyvevåbnet er desuden klar med F-16 til udsendelse, og de arbejder på højtryk med at blive klar til at støtte med endnu flere flytyper.

I øjeblikket er Flyvevåbnets tunge dreng, transportflyet Hercules fra Eskadrille 721 i Aalborg ved at være helt klar til igen at flyve optimalt. – selvom de har været presset på såvel materiel og personel. Medio maj lød tallene på, at Hercules i Afghanistan har været i luften på 113 missioner og fløjet 339 timer og 42 minutter.

- Vi har fløjet så meget som menneskeligt og kapacitetsmæssigt muligt for Hæren den første del af 2008 med transportflyet Hercules, Fortæller Flyvevåbnets øverste chef, Generalmajor Stig Østergaard-Nielsen. Eskadrillen har samtidig besætninger til uddannelse i USA, og flere af de store transportfly er ved at have overstået en opdatering.
Igennem efteråret kommer der altså stadig flere besætninger til at flyve Hercules’en og med udgangen af 2009 vil antallet af Herculesbesætninger være fordoblet. Det betyder, at støtten til bl.a. Afghanistan kan øges, forklarer Stig Østergaard-Nielsen.
 
F16 klar og Transporthelikoptere på vej
I øjeblikket har vi lånt seks helikoptere til troppetransport ud til Briterne, men når de kommer tilbage i 2010, så har vi også uddannede besætninger til at flyve med dem, Forklarer Stig Østergaard-Nielsen.
I øjeblikket flyver EH101 helikopteren som redningshelikopter herhjemme sammen med Sikorsky S-61, og lige nu koncentrerer vi os om at få alle besætninger omskolet til at EH101 kan dække alle SAR-vagter fra primo 2010.
 

-Men altså vi har allerede et mindre antal piloter og teknikere i gang med at blive omskolet og trænet til at flyve Merlin EH101 som troppetransporthelikopter. Uddannelsen er i gang, men den tager tid, så fra 2011 bør Flyvevåbnet kunne flyve med såvel danske som andre tropper i for eksempel Afghanistan. Endvidere er det jo vigtigt at fortælle, at vores F-16 fly længe har været klar til at blive sendt ud til støtte til internationale operationer, hvor man måtte mene, der er behov for det, slutter Stig Østergaard-Nielsen.