[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Egentlig er det meningen, der kun skal være fire danske Fennec-helikoptere i Afghanistan. Men for en kort periode vil Flyvevåbnets udsendte have yderligere en helikopter i Camp Bastion. I går lettede et Ukrainsk Ilyshin Il-76 transportfly med en af de små observationshelikoptere i sin bug.

I Afghanistan står en Fennec-helikopter, som snart skal til et større eftersyn, men at foretage det på Camp Bastion vil være for langsommeligt og besværligt. Derfor er den nu pakket ned og venter kun på at blive afløst af en helikopter frisk fra hangaren på Flyvestation Karup.

Fragtes i mindre fly
For første gang foregår transporten i en Il-76. For lidt under en måned siden havde Flyvestation Karup besøg af et Ukrainsk Ilyshin Il-76 transportfly. Det var chartret af Hæren til at fragte noget materiel til Afghanistan, men ved samme lejlighed afprøvede Fennec-eskadrillen om flyet også kan rumme en af observationshelikopterne. Og det lykkedes. Med 5-10 centimeters frigang kan der være to Fennec med tilbehør i en Il-76.

Da de fire Fennec-helikoptere, der for øjeblikket er udsendt til Afghanistan skulle afsted fra Flyvestation Karup i Juni måned, var det med et meget større Antonov An-124 fly, som ikke kan lande på landingsbanen ved Camp Bastion. Men når det som i det aktuellle tilfælde kun er en enkelt helikopter, der skal afsted, er der flere fordele ved at benytte en Il-76. Der er flere af dem og så er de 'små' nok til at kunne lande i Camp Bastion. Dermed undgår helikopterne at skulle flyve på egen hånd fra lufthavnene i Kandahar eller Kabul til Camp Bastion.



Prøvelæsningen viste, at der faktisk kan være to Fennec-helikoptere i en Ilyshin Il-76- Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste.