[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af Sune Wadskjær Nielsen


Den 29. januar måtte en EH101 helikopter foretage en sikkerhedslanding på flyvepladsen i Billund, fordi en af dets tre motorer satte ud. Det viste sig, at en aksel – High Speed Drive Shaft – var knækket 2 steder. Forsvarets Materieltjeneste tager sagen så alvorligt, at alle otte EH 101 helikopterne nu står på jorden, indtil ingeniører fra Forsvarets Materieltjeneste, eksperter fra FORCE Institute og den italiensk-britiske producent AgustaWestland er kommet til bunds i sagen.
– Jeg tror at der har været en produktionsfejl i akslen. Men det vil vores undersøgelser vise mere sikkert, siger ingeniør Ida Ferlov fra Forsvarets Materieltjeneste.
- Alle aksler til EH101 motorerne, som Flyvevåbnet råder over, er nu i gang med at blive afmonteret og vil herefter blive undersøgt. 14 har allerede været undersøgt hos FORCE, og ni af dem befinder sig på AgustaWestlands fabrik ved Milano, hvor italienerne tager yderligere røntgenbilleder af akslerne for at finde ud af, hvad årsagen kan være. Vi kan af billederne fra FORCE se, at der er uregelmæssigheder i svejsningerne på nogle af akslerne, og nu vi skal være helt sikre på, at der ikke kommer revner i flere aksler, før de installeres i helikopterne igen, siger Ida Ferlov
– For os er flyvesikkerheden altid det vigtigste, siger Ida Ferlov, som dog ikke med sikkerhed kan sige noget om, hvornår EH101 helikopterne flyver igen.
– Går alt efter planen, vil jeg tro, at vi i starten af næste uge har en helikopter tilbage i redningsberedskabet, fortsætter hun.
Mens de otte EH101 står på jorden, er det S-61 helikopterne der bemander alle tre SAR-vagter i Skrydstrup, Aalborg og Roskilde og foretager søredning og patienttransporter.