[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Når eskadrillen er i Grønland, varetager de med Challenger flyet forskellige opgaver. Det kan være fiskeriinspektion, kystinspektioner, redningsopgaver – hvor en overlevelsespakke eller redningsflåde bliver kastet, støtte til Siriuspatruljen og transportflyvninger af personel og materiel. Alt foregår i tæt samarbejde med Grønlands Kommando. Her er et udpluk af dagbogen for den besætning, der var af sted i januar:

18. januar
Afgang fra Søndre Strømfjord på fiskeriinspektion fra Manitsoq til Disko Øen. Der blev under samme flyvning ledt efter ulovlig jagt på isbjørne og hvalrosser. Den første del af dagen endte på Thule Air Base, hvor der blev afleveret kurerpost. Efter tankning gik turen tilbage til Søndre Strømfjord, hvor der blev skrevet rapport over dagens oplevelser og iagttagelser.

19. januar
Den grønlandske østkyst stod nu for tur til en fiskeriinspektion. Narsarsauq var udgangspunktet. Et meget smukt område, men farligt, fordi vejret kan skifte på meget kort tid, og der er store høje bjerge omkring landingsbanen. Det gav de to piloter mulighed for at øve forskellige anflyvninger og procedurer.
Efter omfattende fiskeriinspektion gik turen tilbage over DYE-2, der er en forladt amerikansk radarstation, der stadig rager op over isen. Se foto.



20. januar
Flyvefri dag. Dagen blev brugt på klargøring af de kommende missioner, administration, sport og hvile.

21. januar
Ingen flyvning på grund af kraftig blæst og efterfølgende turbulens på Søndre Strømfjord.

22. januar
Godt vejr igen. Grønlands Kommando havde ønsket en farvandsovervågning af sydvestkysten. Under flyvningen fik besætningen blandt andet ved hjælp af radaren identificeret flere skibe. Hjemturen gik over Sisimiut mod Strømfjord.

23. januar
Østkysten skulle igen under inspektion, men mens planerne blev lagt, forsvandt al strøm i Søndre Strømfjord, og det gav en del komplikationer, da hverken telefoner eller computere virkede.
Det største problem var dog, at hangarportene ikke kunne lukkes op.
Til sidst kom flyet dog på vingerne og landede for natten på Island, da det var tættere på morgendagens opgaver.

24. januar
Vejret var dårligt med meget høje vindhastigheder i det meste af Nordatlanten. Mellem to frontsystemer var der et lille hul, og flyet tog af sted mod det ønskede område. Undervejs i flyvningen bad Grønlandskommandoen om oplysninger på et bestemt skib, som blev fundet og identificeret.
Efter endt inspektion vendte flyet tilbage til Island, for den 25. januar gik turen til Færøerne, for at flyve en fiskeriinspektion for Færøernes Kommando.
Besætningen melder om et velfungerende samarbejde og en vellykket tur.

Af SSG. P.C.E.S. Andersen Eskadrille 721