[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Da de danske Fennec-helikoptere i april måned blev beordret til Helmandprovinsen i Afghanistan, gik et stort klargøringsarbejde i gang, som opgraderede maskinerne til de mulige opgavetyper. Det resulterede blandt andet i, at et let maskingevær af typen Minimi nu kan monteres og betjenes af et tredje besætningsmedlem.

Netop den konfiguration af helikopteren har dog vist sig at give begrænsninger i den Afghanske sommer, hvor ekstremt høje temperaturer og tynd bjergluft giver enhver helikopter nedsat ydeevne. I sidste ende giver det et valg imellem kortere flyvetid eller lavere løftekapacitet.

Da Fennec er en mindre helikopter, betyder et tredje besætningsmedlem ombord, at der kan medtages mindre brændstof.
 - Derfor har vi prioriteret brændstof, så vi kan opholde os længere tid ude hos styrkerne på jorden, frem for at tage skytten med i første omgang. Men så planlægger vi selvfølgelig også vores operationer derefter, forklarer Finn Tøttenborg, der er chef for det danske helikopterbidrag i Afghanistan.

Det medfører blandt andet, at helikopterne holder sig i en højde, hvor de gængse våbentyper i Afghanistan ikke har effekt.
Et andet forhold der har indgået i beslutningen er, at Fennec operationer ofte vil foregå i tæt samarbejde med andre enheder fra Joint Helicopter Force, der styrer helikopterindsatsen i området.
- I praksis betyder det, at vi kan indgå i par med en Apache kamphelikopter, og på den måde har behørig backup, samtidig med at vi frigiver Apache-kapacitet til andre opgaver, siger Finn Tøttenborg, og begrunder med, at helikoptere i Afghanistan altid opererer mindst to af gangen uanset typen og opgaven.

Beslutningen om, primært at operere uden skytter, er taget i samråd med de faste besætningsmedlemmer, som bakker op om prioriteringen.
 - Den tid vi kan holde os i luften, er en vigtig parameter for, at vi kan bruges til det, vi er gode til, nemlig at være øjne i luften under blandt andet Hærens operationer, fortæller JOA, der er Fennecpilot.
Skulle trusselsbilledet ændre sig til det værre under helikopterbidragets udstationering i Helmand, er hverken skytten eller maskingeværet længere væk, end at helikopteren hurtigt kan bevæbnes.

FAKTA:

Joint Helicopter Force JHF
Koordinerer indsatsen fra den internationale helikopterstyrke i Helmand under ISAF(International Security Assistance Force). Operationerne inkluderer observation og overvågning, evakuering af sårede, troppetransport og Close Air Support. Styrken består af Chinook, Apache, S-61 og Fennec.

Fennecs opgave
Behovet for observation og overvågning, som er Fennec-helikopterens kernekapacitet, er meget stort i Afghanistan, og en lang række fly- og helikoptertyper indgår i løsningen af den opgave. Til den specifikke udsendelse har Fennec fået opgraderet sit varmefølsomme FLIR-kamera til en model med bedre optik og højere digital opløsning.