[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Fra cockpittet kan man se det andet C-130J Hercules fly nogle hundrede meter forude. De to Hercules flyver i formation i omkring 300 meters højde over det nordjyske landskab. Flyene drejer skarpt og flyver uden om en antennemast.
DING! Det lyder som en fejlmeddelelse fra Windows. Den elektroniske lyd er en advarsel om, at der stikker forhindringer op i terrænet forude.

Advarslen kommer fra flyets nye terrænadvarselssystem. TAWS, som systemet hedder, er blot en af de opdateringer som foreløbig to danske C-130J fly har fået. Systemet supplerer det gamle kollisionsadvarselssystem med en database over terrænet og dets forhindringer, og gør det nemmere for flyene at flyve lavt.

Piloterne kan på en skærm se terrænet, næsten i 3D, ved hjælp af forskellige farver, der viser højden.
-Det gælder om, at komme ind så lavt som muligt, og sådan en flyver flytter sig ikke så nemt som en F-16. Så man skal kende terrænet i god tid, når der skal vælges en rute, for eksempel mellem bjerge, forklarer Søren Christensen, leder for flyelektronik, avionics, på ved Air Transport Wing Aalborg.

Opdateringen omfatter også opdateringer af flyets software og computersystemer, og modifikationer af lasterampen.
Foreløbig har to af Flyvevåbnets fire Hercules fået opdateringen, der hedder Block 6.1. Det forventes at de sidste to fly er opdateret i løbet af første halvår af 2009.