[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

På søndag forlader Søværnets støtteskib Absalon danske farvande for at lede jagten på smuglere og terrorister i Det Indiske Ocean. Siden 2002 har Task Force 150, en multinational flådestyrke, patruljeret omkring Afrikas Horn. Task Force 150 blev etableret i forlængelse af FN resolution 1373 kort efter terrorangrebene 11. september 2001. Men selvom det foregår til havs, har Flyvev?bnet en finger med i spillet.
Med Absalon er en Lynx-helikopter, som skal bidrage med luftobservation og transport når mistænkelig skibe skal bordes. Flyvevåbnet har permanent personel tjenestegørende i Søværnets Helikoptertjeneste (SHT) til at indgå i besætningen samt varetage driften af Lynx-maskinerne.
Opgavebeskrivelsen for helikopteren er ikke meget anderledes end når Søværnet sejler i det nordlige Atlanterhav og foretager fiskeriinspektioner. Men ved Afrikas Horn bliver både narko, våben og mennesker smuglet ad søvejene.
- Så det er nogle andre ting vi skal kigge efter, og sammen med det varme vejr, bliver det lidt nyt det hele, siger Henrik Boesdal, teknisk leder i SHT.

Forbindelsesofficer med fra EAS
Udover helikopter-besætningen bidrager Flyvevåbnet med forbindelsesofficer Jesper Braarup Brogaard fra Expeditionary Air Staff.
På hele det fem måneder lange togt skal han planlægge flyovervågningen i hele området. Flere af de andre skibe har helikoptere ombord, og fra Djibouti kan amerikanske, franske og tyske fly patruljere farvandene.
I foråret var Thetis udsendt i området for at eskortere nødhjælp for FN's World Food Programme til Somalia, men dengang var det uden en Lynx-helikopter.
Tre hold helikopter-besætninger skal sejle med Absalon indtil 2. februar, hvor skibet er tilbage i Flådestation Frederikshavn.

Læs mere på http://www.sok.dk