[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

- Ideen er at sikre en ordentlig kommunikation og aftale de rammer og retninger, vores samarbejde skal gå i, siger chefen for Forsvarets Materieltjeneste Per Ludvigsen.
Derfor har han startet en ny række af halvårlige møder med Forsvarets operative myndigheder. For nylig besøgte han og et hold medarbejdere chefen for Flyvertaktisk Kommando Stig Østergaard Nielsen for at fokusere på Flyvevåbnets særlige behov. På samme måde har Per Ludvigsen mødt cheferne for de øvrige værn.

Skummetmælk i Netto
Han understreger, hvor højt specialiseret en verden, vedligeholdelse af fly og helikoptere, i virkeligheden er.
- Det er ikke ligesom at gå ned i Netto og hive en liter skummetmælk ned fra hylden. For eksempel er der alene på et rotorblad til en Lynx-helikopter seks års ventetid, siger han.
Derfor nytter det ikke noget, at bestille reservedelene, når der er akut brug for dem.
- Hvis vi skal til at løse her-og-nu problemer, så er vi bagefter. Selvfølgelig skal de problemer løses, men målet er at være på forkant og planlægge, så vores aktiviteter bliver en rutinesag.

Han påpeger dog også, at den verden, hvor alt fungerer perfekt, og der er ubegrænsede ressourcer, ikke eksisterer. Derfor skal både Forsvarets Materieltjeneste og Flyvevåbnet kigge indad for at knuse problemerne.
- Vi har nogle dygtige enheder fyldt med gode folk, som stort set har en løsning på det hele. Så derfor er kommunikationsdelen meget vigtig, og det er netop det, de her møder er til for.

Tager løbende temperaturen
De halvårlige statusmøder skal ikke stå alene i bestræbelserne på at optimere samarbejdet. De to chefer mødes i forvejen med jævne mellemrum til chefmøder i Forsvarskommandoen, og medarbejdere fra Flyvevåbnet og Forsvarets Materieltjeneste mødes også for at ’tage temperaturen’ på samarbejdet, som Per Ludvigsen formulerer det.

Og pilen peger i den rigtige retning for langt størstedelen af materiellet i Flyvevåbnet. Per Ludvigsen ser ikke nævneværdige problemer ved jager- eller transportflyene, og situationen med den ellers udskældte EH101-redningshelikopter er i klar bedring. Til gengæld er der fortsat store reservedelsproblemer med Lynx-helikopterne.
- Men teknikerne på hovedværksted Aalborg arbejder hårdt sammen med leverandørerne for at forbedre situationen.
Derudover fremhæver han den fortsatte opbygning af Combat Support Wing, herunder det aktuelle behov for køretøjer, som dog er på vej.