[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Den er unik. Lille og langt bedre end andre nødradioer. Den nye nødradio ved navnet SLB 2000 er udviklet i et samarbejde mellem Forsvarets Materieltjeneste og det lille canadiske firma Cobham, og den sætter helt nye standarder for, hvad en nødradio kan. Det danske forsvar får den nye nødradio som de første, og den er lige nu ved at blive gjort klar til operativ brug i F16-flyene og helikopterne af typen EH-101.

 

Banebrydende
Det, der gør den nye nødradio så banebrydende, er, at den gør det nemmere at spore nødstedte piloter, der har måttet forlade flyet med katapultsæde. De nødradioer, som piloterne i dag er udrustet med, gør, at et redningshold kan spore den nødstedte pilot indenfor en radius af 20-24 kilometer, og det vil tage omkring seks til ni timer at afsøge området. Den nye radio er langt mere nøjagtig og gør, at piloten kan spores i en radius af 100 meter, og dermed kan man afsøge området på blot 10 minutter. En mærkbar forskel, når det gælder om at finde en pilot, der har måttet forlade sit fly eller helikopteren.

 

Eftertragtet nødradio
- Vi er opfinderne bag den nye nødradio, og det viser virkeligt, at et lille land som Danmark kan være foregangsland. Radioen er udviklet i tæt samarbejde med brugerne, og da vi har udviklet den, får vi den faktisk som de første i verden – endda før U.S. Air Force, der lige har godkendt den til brug i alle deres jagerfly, fortæller konsulent Klaus V. B. Kristensen fra Forsvarets Materieltjeneste. Han beretter videre, at en række andre europæiske lande også vil have fat i den nye nødradio. Udover, at det danske forsvar installerer dem i F16-flyene og helikopterne af typen EH-101, så bliver de også en del af redningsflåderne i selvsamme helikopter.

 

Med GPS
Den nye nødradio anvender en anden radiofrekvens end de nuværende typer, der sender på 121,5 MHz. Den nye sender derimod på 406 MHz og der anvendes GPS-teknologi, hvilket gør den langt mere præcis. Samtidig er den udviklet så brugerne selv kan lave den årlige sikkerhedstest af radioen, der normalt ellers sker på FMT’s værksted. Det sparer tid og penge, og dermed er nødradioen til 16.000 kroner både brugervenlig, præcis og billig i drift.

 

Af Flemming Diehl