[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Når man ser på den flade, hvide tingest, der mest af alt ligner en fjernstyret bil, kan man undre sig over, at den ikke bare er et stykke drengelegetøj, men rent faktisk udfører et stykke arbejde, der indtil for nylig blev bestridt af en 18 tons stor traktor. Mototoken er et eldrevet køretøj, der bruges til at flytte Challenger fly med. Mototoken placeres foran Challengeren, hvor den løfter flyets næsehjul op og 'trækker' flyet rundt. Herefter styrer en mand ved hjælp af en fjernbetjening, hvor flyet skal flyttes hen.

- Mototoken skal bruge væsentligt mindre manøvreplads end den store traktor. Flyene flyttes mere præcist, og det er nu muligt at få plads til ikke kun 2 men 3 Challengerfly i hangaren, fortæller Ole Christoffersen, ingeniør ved Forsvarets Materiel Tjeneste.

Husk strøm
Før Mototoken kom til Aalborg, skulle der mellem 4 og 5 mand til at flytte et Challengerfly. Nu kan én mand nemt gøre arbejdet alene. Og ikke kun lyder det som en succeshistorie, men Torben Kølbæk, produktionsleder ved Air Transport Wing Aalborg Challenger og Avionic fortæller, at brugerne af Mototoken er tilfredse med deres nye redskab.

-Mototoken forurener ikke og larmer kun minimalt. Desuden kan vi nu flytte flyene rundt som på en tallerken, siger Torben Kølbæk.

Det kræver ikke nogen speciel uddannelse at betjene Mototoken. Bare lidt teknisk forklaring og en masse øvelse. Og lige så let den er at betjene, lige så få problemer har brugerne haft med den. Kun en enkelt menneskelig forglemmelse har givet grund til at tvivle på Mototokens stabilitet.

- Vi undrede os i et par dage over, at den hele tidens stoppede, når vi kørte rundt med den, selvom den var ladet helt op. Det viste sig så, at vi havde glemt, at også fjernbetjeningen jo skal have lidt strøm en gang i mellem, smiler Torben Kølbæk

Flere Mototok?
Hvorvidt Mototoken lever fuldt ud op til forventningerne er endnu for tidligt at sige. Men anskaffelse af flere kan komme på tale, hvis Mototoken bliver en succes.

- Vi afventer reaktionen hos brugerne. Hvis det bliver en succes, kan det være aktuelt at købe Mototok til brug hos andre fly-typer og helikoptere, vurderer Ole Christoffersen.


Mototok TWIN 500 koster 210.000 kroner stykket.