Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Missionen, som fartøjschefen herunder beskriver, er en del af Grønlands Kommandos forberedelser til et øget samarbejde med Canada. Det øgede samarbejde er en direkte følge af interessen for Arktis og den stigende kommercielle og forskningsrelaterede trafik, hvor især krydstogtskibene tegner sig for den største del af stigningen.
Grønlands Kommando og de tilsvarende myndigheder i Canada har erkendt, at stigningen kræver fortsat udvikling af samarbejdet mellem myndighederne, og der er derfor udsigt til flere øvelser mellem de arktiske landes ressourcer, som for Grønlands vedkommende bl.a. omfatter fly, skibe og Sirius-patruljen.
Fartøjschefen på Challenger oplyser:
De sidste par dage har et Challengerfly fra Eskadrille 721 i samarbejde med Grønlands Kommando for første gang nogensinde gennemført missioner til meget fjernt og isoleret beliggende grusbaner i den Nordcanadiske ødemark. Missionerne har været præget af en særlig grundig forudgående planlægning og informationsindhentning samt afhængighed af vejret i området, idet banerne kun i begrænset omfang er udstyret med instrument-anflyvningsprocedurer.
Udfordrende landing
Flyet har først været i Eureka, som er den næst-nordligste videnskabsstation i verden, kun 1000 kilometer fra Nordpolen. Med en banelængde på kun 4800 fod og kraftig vind, var en anflyvning netop her en særlig stor udfordring for besætningen. Ved ankomsten blev det danske fly nøje studeret af de få udstationerede, da det var første gang man nogensinde havde set et jetfly på disse kanter.
Efter en kort frokost gik turen videre til Resolute Bay, som er beliggende i den nordlige kant af Nordvestpassagen. Under turen var besætningen vidne til en fantastisk naturoplevelse og så blandt andet flere isbjørne.
'Ved I godt, det er en grusbane her?'
I forhold til Eureka var banen på Resolute Bay af meget bedre beskaffenhed, og med sine 6500 fod var anflyvningen her sammenlignelig med eksempelvis Mestersvig på den grønlandske Østkyst, som det danske fly ofte besøger. Dog var man også her særlig overrasket over at møde det danske fly. Da besætningen inden landing etablerede radiokontakt, var det første canadierne spurgte flyet om: ”Ved I godt, det er en grusbane her?”.
Efter et stop gik turen herefter de små 2000 km tilbage til Søndre Strømfjord. Da dagen blev evalueret var stemningen præget af en vis eufori, idet man næsten kunne fornemme den spænding, opdagelsesrejsende måtte have, når disse opdagede nyt og uudforsket land.
Flyet vil i de nærmeste dage forsøge at gennemføre yderligere missioner til henholdsvis Alert-grusbanen på Ellesmere Island samt Nanisivik om vejret vil.
Formålet med missionerne til de canadiske pladser er at vurdere grusbanernes egnethed til eventuelle fremtidige operationer med Challenger flyet.
Baggrund:
Grønlands Kommando har periodevis operativ kontrol over et af forsvarets Challenger fly til overvågning af Kommandoens operationsområde. Idet der er indgået aftaler om gensidig assistance f.eks. i forbindelse med eftersøgning- og redningsopgaver overlapper operationsområdet Grønlands nabolande Canada og Island.
Flyet er af typen Challenger CL-604 og er meget apropos leveret af den canadiske flyproducent Bombardier.
Læs mere om Challenger'en her