[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

- Det ser lidt snavset ud derude, siger Finn Christensen, og skæver ud af vinduet. ’Snavs’ er det samme som tåge i Eskadrille 724, som bestyrer Flyvevåbnets Fennec-helikoptere.
Den næste uges tid står den på natflyvning med Night Vision Goggles – natkikkerter à la Arnold Schwarzenegger-film – for besætningerne, men det lave og tætte skydække truer med at obstruere aftenens træning.

- Vi prøver helst at lægge træningen i vinterhalvåret, for jo tættere vi kommer sommerferien, jo senere kan vi flyve. Da kan vi måske først gå i luften ved ti-elleve-tiden om aftenen, og går først hjem klokken fire om natten. Så er næste arbejdsdag allerede ødelagt, siger Finn Christensen, der er eskadrillens chef og har pilotnavnet ’NID’.
- Men om vinteren risikerer vi altså at vejret ikke egner sig til at flyve i, siger han.

Vi larmer lidt
Sigtbarheden er det springende punkt her til aften. Vejrtjenesten på Flyvestation Karup forudser en sigt på under 2500 meter, og Fennec-besætningerne skal bruge 3000 meter, før de må flyve.
- Dengang vi var i Vandel havde vi den regel, at hvis vi kunne finde ud til bilerne var det også godt nok til at flyve, joker pilot M. Rørstrøm ’RØM’, mens han og de andre fordriver ventetiden.
To gange har de udskudt flyvningen i håb om en bedre vejrudsigt, men den er ikke med dem.

Aftenens træning aflyses, og må i stedet indhentes op til weekenden eller i næste uge, hvor den også står på natflyvning.
- Det hænder vi får nogle klager en gang i mellem. Vi larmer lidt og flyver rundt på nogle mærkelige tidspunkter, siger Mikael Rasmussen, med pilotnavnet ’TOK’.
Men mørketræningen er vigtig, for natkikkerterne er ’fantastiske intrumenter,’ mener TOK. Og så må luften over Midtjylland lægge rum til.


Istedet for et flyve, bliver Fennec-helikopterne kørt ind i den store hangar. Vejret arter sig ikke.