[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Solen står højt på en skyfri himmel over Flyvestation Aalborg.  Det er perfekt vejr at udføre drops i!
Blandt jægersoldaterne, der skal med på dagens flyvning, summer der en afslappet stemning. Alt udstyr er klargjort, og mens de venter på, at besætningen på dagens flyvning giver signal til, at de også er klar til take-off, sidder jægersoldaterne på den forårslune asfalt og nyder solen.


Jægersoldaterne venter på take-off. Faldskærmene fungerer her som ryglæn.

Men på trods af de optimale vejrforhold og jægersoldaternes ro, er stemningen i lastrummet på det store C-130J transportfly intens og koncentreret. Loadmasteren gennemgår grundigt dagens tre forskellige drops med besætningen. Udover static line drop og frit fald fra 1300 fod, skal de lave et kombinationsdrop, som betyder, at der både droppes personel og en boks med for eksempel mad eller ammunition på samme tid. Det er første gang nogensinde besætningen laver et kombinationsdrop i en C-130J.


Loadmasteren gennemgår kombinationsdroppet med besætningen

- Hvert enkelt punkt i proceduren gennemgås efter en nøjagtig tjekliste, så alle ved, hvad deres opgave er, forklarer Ulrik Lohmann Mikkelsen (LUR), der er pilot på dagens flyvning.

Også for ham er manøvren i C-130J anderledes end i den forrige Hercules model.
- Før skulle vi selv udregne koordinater for, hvor vi gerne ville droppe. Nu indtastes data i flyets computer, og så regner den selv ud, hvor vi skal droppe, for at soldaterne lander det rigtige sted, forklarer han.

Kort tid efter take-off er der gjort klar til kombinationsdroppet. Loadmasteren styrer slagets gang, og giver løbende signal, ved hjælp af håndtegn, til jægersoldaterne om, hvor lang tid der er til droppet. Alt forløber glidende og efter planen, og kombinationsdroppet bliver udført med stor succes. Både jægersoldater og boks lander kort tid efter sikkert på jorden.