[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Overordnet er det begrænset hvor meget vi alle ved endnu, da de økonomiske rammer for Flyvevåbnet ikke specifikt kendes, men jeg kan for nuværende forholde mig til, at Forsvarsforliget lægger op til en fortsat betydelig international indsats fra Forsvaret. For vores vedkommende betyder det, at vi skal kunne håndtere op til tre udsendte bidrag inden for vores kerne områder – altså transportfly, helikoptere, kampfly samt kontrol- og varsling. Herudover er der selvfølgelig tale om taktiske stabe og specialiserede bidrag som drift af lufthavne, last og lodsning (APS). For at nævne bare nogle få i denne første udmelding.

For myndighederne i Flyvevåbnet vil nogle opleve større eller mindre ændringer. For at starte med Skrydstrup, så er rammerne lagt således, at kampflystrukturen reduceres fra 48 til 30 operative kampfly i perioden, mens vi opretholder en kapacitet til udsendelse af  4 kampfly i 12 måneder. Forliget anerkender altså behovet for kampfly i forbindelse med alle typer internationale operationer, og jeg hæfter mig ved, at politikerne stadig ønsker kampfly som kapacitet, hvilket jeg ser som positivt. Jeg har også bemærket en udvidelse af kampflyenes operationsområde, idet der specifikt nævnes indsættelse i det arktiske område.

På helikopterområdet er det godt for Flyvevåbnet og vores samarbejdspartnere, at implementering af taktisk troppetransport (TTT) kapaciteten fortsætter som planlagt. Reduceringen af Fennec-strukturen til udelukkende at varetage nationale opgaver, kan jeg ikke vurdere de endelige konsekvenser af endnu, men den nationale opgaveløsning er vi jo velkendt med. Jeg har noteret mig, at SAR området skal analyseres nærmere mhp. en effektivisering og endelig er vi sat i spidsen for effektiviseringen på helikopterområdet, hvor Søværnets helikoptere integreres i Helicopter Wing Karup, hvorved evnen til at støtte operationer bredt forøges.

Nedlæggelsen af Multebjerg-radaren vil jeg også nævne, da det naturligvis har betydning for nogle medarbejdere. Men den udvikling af luftrumsovervågningen er naturligvis et led i den effektivisering og udvikling af luftrumsovervågningen, som samtidig betyder, at kontrol og varslingsdelen under Hæren nu bliver overført i regi af Flyvevåbnet.

Indenfor vores transportfly-område hilser jeg velkommen, at Herkules C-130 støttestrukturen styrkes, hvilket giver os evnen i Flyvevåbnet til længerevarende deployering. Og den fortsatte fokus på havmiljø, fiskeriinspektion og vores opgaveløsning på Grønland kan jeg næppe kalde andet end yderst tilfredsstillende. 

Meget er ikke fastlagt og skal udvikles i de næste fem år, men jeg håber og tror som chef for Flyvertaktisk Kommando, at vi med dette forlig går en udvikling og fremtid i møde som nok betyder ændringer men understreger nødvendigheden af Flyvevåbnets kapaciteter.

 

Med venlig hilsen
Henrik Dam