[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Men i denne uge tester mågejægerne på Flyvestation Aalborg, hvorvidt et automatic laser bird repellent system, eller ”laser-bortskræmningsudstyr til fugle” kan være det nye middel i kampen de uvelkomne gæster.

Det er laserudstyr af modellen TOM500 der midlertidigt er opstillet midt på Flyvestation Aalborgs start- og landingsareal. En  cirka to meter høj sender med en roterende laser på toppen. Den grønne laserstråle er  3 kilometer lang og 152 millimeter tyk og rækker ud over næsten hele flyvestationens start- og landingsareal. Laseren skræmmer fuglene og nærmest ”fejer” dem væk, når den roterer.

Markant færre fugle
På Aalborg Flyvestation registrerer mågejagerne dagligt op til 7000 fugle på start- og landingsbaner, der skal skræmmes væk. Derfor var man spændte på, om det overhovedet var muligt at mærke på arbejdsbyrden, at laseren blev sat op.
-I denne uge, hvor vi har haft laseren, har vi kun talt omkring 300 fugle, hvilket er markant færre end normalt, fortæller mågejager Tommy Hagen fra Flyvestation Aalborg.
I prøveperioden er han desuden udstyret med en midre håndholdt laser, han kan ”skyde” fuglene med i stedet for at benytte varsels- eller skarpe skud.
- den fungerer akkurat lige så effektivt som de skud, jeg normalt affyrer. Man skal dog være varsom med ikke at ramme reflekterende genstande med laseren, da den bestemt ikke er rar at få tilbage i øjnene, forklarer Tommy Hagen.
Formålet med at placere TOM500 på Flyvestation Aalborg er at finde ud af, om laseren vil kan være med til at reducere flyvestationens årlige antal birdstrikes på 25-30 og derved hæve flysikkerheden yderligere.
 

Seneste alvorlige birdstrike skete i New York, hvor en flok gæs var skyld i, at begge motorer satte ud på en Airbus 320, der måtte nødlande på Hudson floden.