[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af Rune Dyrholm

For et par uger siden var det københavnerne, der fik kaffen galt i halsen, da Flyvevåbnet overfløj byen. I går var det så de jyske campisters tur til at lægge ryg til Forsvarets aktiviteter. Mandag morgen rullede en kolonne med 25 tunge lastbiler fra Air Control Wings hovedkvarter i Karup mod havnen i Hamborg for at blive udskibet til Portugal.
Det er det mobile kontrol- og luftvarslingscenter (Mobile Air Control Center) - i daglig tale kaldet MACC'en, der er blevet pakket ned for at blive sendt til sin første øvelse under klimaforhold, der ligner dem i de aktuelle konfliktområder.

- Vi har valgt en rigtig gryde langt fra kysten i Portugal, hvor der både er masser af støv, sand og hede. På den måde får vi både testet mandskab og materiel under de forhold som briterne aktuelt opererer under ved en lignende enhed i Camp Bastion, Afghanistan. Det fortæller kaptajn Frederik Schiøtz, som har deltaget i arbejdet med at planlægge øvelsen siden oktober sidste år.


Inden afgang er der inspektion af alle vitale dele på køretøjet. Den sidste vogn i kolonnen kører dog alligevel tom, så den kan overtage lasten fra en eventuelt havareret vogn.


25 lastbiler fylder godt på de danske rastepladser og derfor blev kolonnen escorteret af Militærpolitiet, som sørgede for en smidig sammenfletning på motorvejstilkørslerne.


Selvom man forsøger at holde kolonnen samlet, blev den splittet i Hamburgs mylder af trafik og lyskryds. Alle vogne nåede dog frem til den rigtige destination alligevel.

Med udgangen af året er målet, at MACC'en være certificeret og tilmeldt NATO, så enheden kan sendes ud på internationale operationer. Inden da er øvelsen essentiel for at ryste folkene sammen i et andet miljø end det, de kender fra den daglige tjeneste med f.eks. at overvåge luftrummet i Danmark.

- Den største udfordring ved det her er nok at holde alting kørende samtidig med, at medarbejderne roterer. Vores rolle er at bestemme i et givent område, og så duer det ikke at lukke ned for operationerne i hverken kort eller lang tid, bare fordi vi skal lave overlevering til det næste hold, forklarer Frederik Schiøtz.

I Afghanistan står MACC'ens britiske søsterenhed for at koordinere al trafik i luftrummet over Helmandprovinsen. Det indebærer både luftstøtte til soldater på jorden, evakuering af sårede med helikopter, overvågning, godstransport, samt ikke mindst at sørge for, at de forskellige aktiviteter ikke konflikter med f.eks. ild fra artilleri.

Intergration og fleksibibilitet
Under øvelsen i Portugal er det afgørende, at ACW formår at integrere sig med landets egne linksystemer, sådan at informationerne fra MACC'ens mobile radarer kan nå ud til kunderne i den skarpe ende, f.eks. piloten i et kampfly. Det er nemligt ikke altid ligetil at integrerere et system med et andet, selvom de er skabt til at løse samme opgave. Et problem som enhver, der har manglet den helt korrekte lader til mobiltelefonen, kan nikke genkendende til. 


På den tyske side af grænsen fik kolonnen escorte af de tyske Feldjägere, der var en god hjælp igennem Hamburgs enorme havn. En enkelt U-vending med kolonnen kunne dog ikke undgåes. 

FAKTA:
Øvelsens formål:
- Integration med fremmede radarenheder
- Indøve udsendelse/personelrotation/hjemtagelse
- Mandskabets og materiellets evne til at modstå den kraftige varme (40 grader eller mere)