[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det brænder i Norwegian-flyets ene motor. Flyet har 90 passagerer ombord og er på vej fra England. Først om en halv time kan det nødlande på landingsbanen i Aalborg Lufthavn.
Det var scenariet, da brand- og redningstjenesten på Flyvestation Aalborg i formiddags afholdt en stor beredskabsøvelse med deltagelse af ni forskellige nordjyske myndigheder – lige fra vagterne på flyvestationen til Beredskabsstyrelsen.

- Formålet var at træne command and control ved sådan en ulykke. Det er alfa og omega, at de enkelte opgaver bliver prioriteret, og at det er de rigtige, der løser dem. Vi sørger for slukningsarbejdet for eksempel, og Falck og infirmeriet tager sig af tilskadekomne, fortæller Kim Lessèl, der er leder af Flyvestation Aalborgs Brand- og Redningstjeneste.

Vigtigt at træne de mange enheder
Hvert andet år skal flyvestationen og Aalborg Lufthavn holde sådan en øvelse for at sikre, at beredskabs- og nødplaner er sat ordentligt sammen, og at alle kan følge dem. Øvelsen tog udgangspunkt i Dash 8-havariet for halvandet år siden, og målet var at finde ud af, om der er noget, der kan gøres bedre.

- Overordnet set har vi opnået det vi gerne ville. Det er mange enheder, der er med i sådan en situation, så det er vigtigt at træne, siger Kim Lessèl.

27. maj mødes han og de andre deltagere hos Nordjyllands Politi for at evaluere øvelsen og eventuelt rette beredskabsplanerne, så de er helt opdaterede.



Øvelsen blev sat i gang med meldingen fra flyet til kontroltårnet. Alle aktører i øvelsen skulle så køre ud til deres positioner på flyfeltet, som var det en virkelig og alvorlig situation. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste Nord.



Konkret testede reddere og læger fra Aalborg Sygehus et nyt elektronisk dataoverførselssystem. På den måde kan informationer om de tilskadekomne trådløst overføres fra lægeambulancen på ulykkesstedet til sygehuset, som så - allerede inden patienten er ankommet - kan gøre klar til eventuel efterfølgende behandling. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste Nord.