[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

På den nedlagte flyvestation i Værløse er der øde og stille. Det er en ualmindelig kedelig januardag. Småregn, koldt og blæsende. Helt usædvanligt er der lys bag ruderne i den kæmpestore hangar 46, som før i tiden husede et at de store C-130 Hercules transportfly. Pludselig begynder alarmen som indikerer åbningen af de gigantiske porte, at larme. Efterhånden som porten glider op, afsløres et orgie af nye og skinnende biler. I alt 55 biler. Små personbiler, Stationcars, gulpladebiler, små lastvogne, 8 personers busser og limousiner.

Inden for de næste tre uger skal Forsvaret beslutte hvilke nye ’almindelige’ biler, medarbejderne skal køre rundt i.

35 testkørere fra alle dele af Forsvaret roder og rager i bilerne. De vipper med sæder og hiver i kontakter, mens de ivrigt noterer hvad de oplever med den enkelte bil.

Men den næsten fire kilometer lange landingsbane er der ikke for ingenting. Bilerne afprøves både på den gamle landingsbane på Værløse og testes på landevejen.
- Man føler sig hensat til et afsnit af Top Gear, når man sådan kører rundt på en nedlagt flyvestation. Så kommer drengerøven op i een, er en af testkørernes reaktion.

Testkørernes dom er nu afleveret til projektgruppen for indkøb af nye biler og om mindre end tre uger er navnene på Forsvarets nye civile biler fundet.

Læs også her hvordan fire testkørere fra Flyvevåbnets Officersskole oplevede bilerne.

Se indslaget fra biltesten på forsvarskanalen.dk