[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Når Flyvevåbnet gennemfører flyvninger med C-130 transportfly til Afghanistan, er det nødvendigt at gøre flere stop på vejen. Flyvetiden på 16 timer til Kabul gør, at flyet skal tankes to gange. Men besætningerne skal også have et hvil, da det er afgørende for, at lasten i form af passagerer eller gods, de selv og maskinen kommer sikkert frem til destinationen.
Når der flyves i Afghanistan er besætningerne underlagt de samme vilkår sikkerhedsmæssigt og indkvarteringsmæssigt som alle andre soldater i missionsområdet.

Besætningerne på C-130 er underlagt hviletidsbestemmelser på samme måde som piloter i civil luftfart. Bestemmelserne skal sikre, at sikkerheden er optimal under arbejdet, fuldstændigt lige som der er grænser for, hvor langt en lastvognschauffør må køre ad gangen uden at hvile i et bestemt antal timer.
Bestemmelserne dikterer blandt andet, at en pilot højst må flyve 13 timer og 20 minutter, før han skal have et længere hvil. Reglerne for lastbilchaufføren dikterer til sammenligning maksimalt 10 timers kørsel.
For at leve op til disse regler overnatter besætningen undervejs til Afghanistan, hvilket typisk sker i Pafos lufthavn på Cypern og i Dubai på grund af den geografiske placering.

Dubai vælges typisk som hvilested, fordi ruten alligevel går syd om Iran. Dubai ligger nemlig afstandsmæssigt således, at besætningens flyvetid kan optimeres i relation til hviletidsbestemmelserne. Yderligere tæller det med, at diplomatiske tilladelser til Dubai er betragteligt lettere at indhente end for øvrige golfstater. Erfaringen i området siger endvidere, at håndteringen af flyet i Al Minhad lufthavn foregår gnidningsløst.

Overnatning foregår på et hotel i Dubai. Hotellet lever op til de sikkerhedsmæssige krav, der er gældende, når soldater skal overnatte på mission.
Samtidigt har hotellet en fødevaremæssig standard, der skal medvirke til, at besætningen ikke ufrivilligt må blive længere på hotellet med maveproblemer. 

Bookningen af hotellet foregår igennem firmaet NHG ifølge retningslinjer fra Forsvarets Personeltjenestes koncernfælles rejsekontor. NHG kan bestille hotellet prismæssigt fordelagtigt, hvorfor prisen ligger mellem 500 og 800 kr. pr. person inklusiv morgenmad. Overnatninger på Cypern er lidt dyrere, men holder sig fortsat inden for hoteldispositionsbeløbet. Indimellem kan det dog være nødvendigt at overnatte på Cypern, hvis besætningen har nået det maksimale antal flyvetimer allerede da. Hotelovernatninger vælges altså efter fornuft, økonomi og nødvendighed, og ikke efter antallet af stjerner.

Overnatningen i Dubai eller på Cypern er altså en nødvendighed for at overholde de gældende hviletidsbestemmelser, og det er afgørende for, at besætningen kan gennemføre deres flyvning på fuldt forsvarlig vis. Når besætningen lander og overnatter i Afghanistan, lever besætningen naturligvis under samme vilkår som soldaterne i missionsområdet.