[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Onsdag den 15. juli bød på intet mindre end seks missioner for de tre Search and Rescue-stationer. Seks missioner, der bød på alt fra lettelse til sorg.
- Det var en hård dag. Når man kigger på det udefra, havde vi faktisk ikke en regulær redning, men når alarmen lyder arbejder alle ud fra, at det værste kan være sket, forklarer Boy Thomsen, der var fartøjschef på redningshelikopteren, som fløj fra Roskilde Lufthavn.

Eftersøgning
Klokken 12.30 blev redningshelikopteren i Roskilde Lufthavn kaldt til Sjælsø ved Hørsholm. En ung mand med ondt i sjælen var forsvundet, og hans forældre frygtede for hans liv. Efter en kort eftersøgning, fandt politiet den unge mand i god behold, og helikopteren vendte tilbage til Roskilde.

Redning
Et par timer senere lettede helikopteren fra Roskilde igen. Denne gang måtte de ud til et fragtskib, der lå nord for Bornholm. Ombord på fragtskibet var to mand faldet om i et lastrum, og resten af besætningen turde ikke gå ned efter dem. Skibet sejlede med træflis, og det udvikler i nogle tilfælde store mængder kulilte.
Da helikopteren nåede frem, var det lykkedes besætningen at få den ene af de to mænd op. Helikopterens redder og læge gik ombord for at se, hvad de kunne gøre.
- Lægen kunne ret hurtigt konstatere, at manden ikke længere havde brug for hjælp. Der gik yderligere 20 minutter, før vi fandt ud af, at vi heller ikke kunne gøre noget for den anden, forklarer Boy Thomsen.
Missionen endte med at vare to en halv time. Helikopteren blev over skibet til Søværnets patruljefartøj, Nymfen, kom til stedet, og kunne tage de to omkomne med i havn.
- Det var en meget voldsom oplevelse for lægen og redderen, som var nede på skibet sammen med den russiske besætning. De skulle fortælle besætningen, at de havde mistet to kammerater.  Vi brugte også selv lang tid på at snakke det igennem, da vi kom tilbage, siger Boy Thomsen, som selv med mange års erfaring aldrig kommer til at se den slags opgaver som rutine.

Eftersøgning igen
Lidt før klokken 19.00 måtte redningshelikopteren fra Flyvestation Skrydstrup i luften og flyve til Fyn. En ældre, forvirret mand var forsvundet fra Nyborg Sygehus.
Endnu en gang kunne politiet fortælle, at opgaven var løst, da redningshelikopteren nåede frem. Manden var blevet fundet, og var på vej tilbage til sygehuset.

Brand på båd
Klokken 22.50 blev helikopteren fra Roskilde igen kaldt til assistance. En anmelder havde ringet og fortalt, at han kunne se en nødraket over Fakse Bugt, og han mente også at kunne se en båd i brand.
Helikopteren nåede hurtigt frem, og kunne efter kort afsøgning af området konstatere, at den båd, der så ud til at være i brand, var en sandsuger med usædvanligt kraftig lys på.



En redder er klar til at forlade helikopteren. Arkivfoto


Nødraketter over Århus
Klokken 2350 var det helikopteren på Flyvestation Aalborg, der måtte af sted. Flere anmeldere meldte uafhængigt af hinanden, at de havde set nødraketter over Århusbugten. Endnu engang viste det sig at være falsk alarm. Samtidig med at redningshelikopteren afsøgte området, talte politiet med lokale sejlere. De fortalte at nødraketten var blevet affyret over land. Noget, der ikke umiddelbart tyder på havsnød.

Ambulanceflyvning
Klokken 00.15 blev redningshelikopteren på Flyvestation Skrydstrup kaldt ud til sidste opgave i det vagtdøgn. En ung mand på Samsø var blevet ramt af en alvorlig allergisk reaktion, og helikopteren blev tilkaldt for at få ham til Skejby sygehus så hurtigt som muligt.

Det var en dag med mange falske alarmer og, set udefra, en dag uden rigtige redningsmissioner. For besætningerne på redningshelikopterne er de dage næsten lige så hårde som de dage, hvor det handler om liv eller død.
- Når vi får alarmen, går vi jo i gang med alle rutinerne. Vi kigger på kort, på landskaber, snakker med redningscentralen, politiet og Falck. Det kan ikke undgås, at adrenalinniveauet stiger, forklarer Boy Thomsen, og fortsætter:
- Selvom det på papiret ser ud som om vi bare er fløjet til stedet og tilbage igen, så har hele maskineriet været i gang for at yde hjælp så hurtigt som muligt.