[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

I 2007 og 2008 købte Flyvevåbnet eksempelvis ekstra F-16 omskolingspladser i USA. Det betyder, at der lige nu kun er tre piloter, der venter, og de skal efter planen i gang med omskoling i løbet af i år.
 

- Piloterne venter dog ikke uden opgaver. Vi bruger dem eksempelvis til planlægning af øvelser og internationale missioner – en opgave de normalt først vil møde senere i deres karriereforløb. Dermed er ventetiden ikke spildt, forklarer chef for opstillingsdivisionen i Flyvertaktisk Kommando, Steen Hartov.


Ikke flere piloter i venteposition

Årligt uddannes der 5 danske jagerpiloter i Canada, hvilket også vil være tilfældet i 2009. Dermed vil der stadig være nogle få, der venter, men akkurat som i dag planlægges der på, at de kan komme i gang med omskoling så hurtigt som muligt. 
 

- Vi summerer altså ikke antallet af ventende piloter blindt op. Udover tidligere at have købt F-16 omskolingspladser til piloterne i USA, overvejer vi lige nu at stoppe uddannelsen af jagerpiloter i en periode. Frem til 2010 sendes piloterne på grunduddannelse i Canada, men uddannelsen skal efterfølgende flyttes til USA, hvor den er billigere. 
 

- Det er, når kontrakten i Canada udløber, at vi har mulighed for at justere og måske stoppe uddannelsen af piloter et enkelt år eller to, fortæller Steen Hartov. 


 FAKTA:
Siden 2005 er 21 piloter blevet påvirket af situationen i varierende grad. Det længste nogen har måttet vente på omskoling er to år. Det drejer sig om tre personer. Andre seks fik stoppet deres omskoling i efteråret 2006 og måtte vente syv måneder på at genoptage den. Det har givet et samlet forløb på tre år, fra de kom hjem fra Canada, til de var helt omskolet til F-16, men de har fløjet to tredjedele af tiden.