[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Danskere i Thisted, Hjørring og Oksbøl har siden forrige mandag haft oplevelsen af forholdsvis lavtgående kampfly. Anledningen er den intensive flyveøvelse Bold Avenger 09, hvor et essentielt mål er at træne den kommunikation og de procedurer der går forud for, at kampfly støtter soldaterne på jorden ved at bombe eller beskyde fjenden med maskinkanon.  

- En af de væsentlige problemstillinger ved at få leveret våbnet i det ønskede mål, kan være noget så banalt som sprogbarrierer. Forward Air Controlleren skal tale piloten ind på målet ud fra en række kendetegn i landskabet, og indbyrdes skal de selvfølgelig være helt sikre på, at de ser på det samme, før våbnet afleveres. Den proces kan være svær, hvis samtalen foregår på to forskellige dialekter af ”NATO-engelsk” og radioen skratter løs.  Det fortæller K. Gambold, der har deltaget i koordinering af FAC-træningen under øvelsen Bold Avenger 09 i Karup, og som selv har fløjet CAS-missioner i Afghanistan.

Skal bruges i Afghanistan
Ligesom NATOs ISAF-styrke i Afghanistan består øvelsen Bold Avenger også af et sammensurium af nationaliteter fra NATO-lande og såkaldte Partnership For Peace-medlemmer.
Netop derfor er proceduren for, hvordan man sikre sig at piloten angriber det korrekte mål meget relevant, og erfaringerne der drages under denne øvelse, bliver nærmest med garanti omsat til praksis i Afghanistan, hvor både FAC’er og kampfly bliver anvendt i udstrakt grad.

Under øvelsen er det officerer fra Expedtionary Air Staff (EAS) og en enkelt fra Danske Division, der moniterer hvor godt kommunikationen mellem FAC’en og piloterne fungerer. Den lille enhed bemander Air Support Operation Cell (ASOC) og består især af uddannede piloter, der moniterer planlægning og kontrol af flymissioner. Under øvelsen er der til stadighed forbindelse mellem ASOC og FAC’erne og alle informationer om missionerne bliver gransket af ASOC.

- Vi noterer de informationer som udveksles mellem jorden og luften, for efterfølgende at kontrollere om der er overensstemmelse mellem det udpegede mål, og det der bliver ramt, fortæller Steen Rode- Møller fra EAS.

Under øvelsen bliver der dog ikke kastet bomber, men piloten markerer det mål, han mener, er det rigtige med flyets Target-Pod.

- Moderne flybomber er så præcise, at man med rimelig sikkerhed kan regne med at målet bliver ramt, hvis bare piloten har erkendt det, så derfor er det faktisk kommunikationen mellem pilot og Forward Air Controlleren, vi når længst med at forbedre nu, slutter Steen Rode-Møller.


Forward Air Controlleren taler piloten ind på det ønskede mål. Foto: Julie M. Sloth


Piloten låser flyets target-pod fast på det udpegede mål.
Foto: Fighter Wing Skrydstrup


EAS logger information om angrebet. Foto: Rune Dyrholm