[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Arbejdet ved denne rotation består i at flyve cirka 600 soldater og omkring 44 tons materiel til Afghanistan og herefter flyve tilsvarende tilbage til Danmark igen.

Soldaterne flyver fra Flyvestation Karup eller Kastrup Lufthavn til Kabul, hvor de stiger om til en dansk C-130 eller et tilsvarende allieret fly, som flyver dem til Camp Bastion. Materiellet flyver en anden vej, nemlig via Kandahar i Afghanistan. I Kandahar omlæsses materiellet og flyves den sidste vej til Camp Bastion.



Som det kan læses i juni-nummeret af bladet Flyvevåbnet, er disse omfattende rotationer aldrig uden udfordringer - og ofte angår disse overflyvningstilladelser. Nuværende rotation er ingen undtagelse, og denne gang har det forsinket soldaternes våben.

Flyvevåbnet planlagde sammen med Hæren at flyve våbnene via Libanon og Kandahar i Afghanistan til Camp Bastion den 20. juli. På den måde kunne flyet både have materiel med til den danske FN-styrke i Libanon og våben med til Afghanistan.

Desværre viste det sig, fire dage før afgang, at en af de nødvendige overflyvningstilladelser alligevel ikke som planlagt kunne skaffes. Konsekvensen blev, at våbnene til Afghanistan ikke kom af sted.
 
Derfor forsøgte Flyvevåbnet i perioden mellem den 22. juli og den 27. juli en alternativ plan, hvor en allieret gav tilsagn om at flyve våbnene til Afghanistan. Men på grund af operative omstændigheder måtte planen opgives. Derfor har flyvevåbnet har nu indgået en kontrakt med et civilt transportselskab om at få transporteret våbnene til Afghanistan i uge 31.

Ifølge Hærens Operative Kommando (HOK) vurderes forsinkelsen ikke at få operative konsekvenser for ISAF Hold 10.

Læs mere på HOKs hjemmeside.