[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Lars B. Andersen
Under den igangværende luftgruppeflyvning, hvor Aalborg Transport Wing støtter Grønlands Kommando med et CL-604 Challenger fly, måtte flyet i weekenden den 28.-30. maj støtte under to redningsaktioner.



Challengeren blev sat på arbejde, da en båd med ni personer satte sig fast i isen. Foto: besætning ombord på challengeren.

Lørdag formiddag den 29. maj lød alarmen for første gang. Grønlands Kommando blev kontaktet af politiet i Tasilaq, da en båd med ni personer ombord sad fast i isen tæt ved øen Tikivigpig.

Flyet var ude på mission, men blev straks omdirigeret til området. Klokken 13.15 lokaliserede besætningen de nødstedte, som havde trukket deres båd på land, og de ombordværende havde bredt deres orange dragter ud på klipperne for at gøre det nemmere at se dem.

Besætningen kunne videregive findestedet, hvorefter de ni personer i god behold blev afhentet af en helikopter fra Air Greenland.



Redningsaktion nær Sønderstrøm, hvor to nordmænd var faret vild. Foto: besætning ombord på challengeren.

Lørdag aften den 29. maj var det politiet i Kangerlussuaq som kontaktede Grønlands Kommando. To nordmænd havde sat sig for at krydse indlandsisen fra Isertoq til Kangerlussuaq og skulle have været nået frem torsdag – men de havde ikke givet livstegn i en uge, hvorfor man selvfølgelig blev bekymrede i Kangerlussuaq.

Klokken 22.50 lettede flyet og fandt kort efter midnat nordmændene slæbende på en pulk på vej mod Sønderstrøm. De blev efterfølgende opsamlet af en helikopter og bragt til Kangerlussuaq i god behold.

Under redningsaktionerne benytter besætningen i Challenger flyet sig af visuel udkig, APS-143 Ocean Eye radar og infrarødt kamera.

Dette har ved flere lejligheder vist sig uhyre effektivt, hvorfor mange er reddet på grund af Challenger flyene og ikke mindst deres besætninger.

I weekenden den 28.-30. maj kan 11 personer i hvert fald prise sig lykkelige for, at Challengeren var til stede og kunne støtte under redningsaktionerne.