[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
Sådan så det ud, dengang de første testfly - AF 01 og AF 02 - landede på Edwards Air Force Base. Billederne fra AF 03's landing er endnu ikke frigivet af flyproducenten. Foto: Lockheed Martin.
Som to hvepse på en blå himmel gjorde Joint Strike Fighter testflyet AF 03 og en dansk F-16 Fighting Falcon klar til landing på landingsbanen ved Edwards Air Force Base i Californien, USA.
Det danske F-16 fly har siden 2008 været udstationeret på basen som en del af Danmarks bidrag til udviklingsprogrammet omkring kampflyet Joint Strike Fighter, og F-16'eren fulgte testflyet på vej for at sikre, at alt gik, som det skulle.
Testflyet bliver i sin endelige udgave Joint Strike Fighters bud på en kandidat til Danmarks afløser for F-16 Fighting Falcon.
AF 03 er det første testfly, hvor alle planlagte softwaresystemer, som det endelige F-35A skal indeholde, er blevet indbygget i flyet, og der er derfor flere funktioner, der endnu ikke er endeligt afprøvet. Det skal man nu i gang med.
Den danske F-16 bliver regelmæssigt brugt til at flyve ved siden af testflyene for at sikre, at alt er, som det skal være. Foto: Lockheed Martin.
Dansk F-16 er det foretrukne følgefly
Det danske F-16 flyet - med stelnummer ET 210 - var med på den cirka tre timer lange tur fra Lockheed Martins fabrik i Texas til Edwards Air Force Base i Californien, hvor det som pilotens ekstra øjne kunne holde udkig efter eventuelle fejl ved flyet samt hjælpe med at navigere, hvis piloten skulle få problemer undervejs.
- ET 210 bliver brugt som følgefly, så ofte det er muligt. Det er det
foretrukne fly på testprogrammet, fortæller oberstløjtnant Casper Børge Nielsen med pilotnavnet PEL, der er testpilot i forbindelse med udviklingsarbejdet og altså udstationeret som en del af Danmarks bidrag til Joint Strike Fighter programmet. I alt står ni lande og tre industrigrupper bag programmet.
Casper Børge Nielsen har været udstationeret på Edwards Air Force Base siden 2008 som testpilot. Her viser han området, hvor han og F-16 flyet arbejder i til daglig. Foto: Laura Aggernæs.
Nye opgaver på vej
Med ankomsten af AF 03 kommer der også nye opgaver til for PEL og det danske F-16 fly.
Når radarerne på AF 03 skal testes, vil det danske F-16 fly for eksempel blive brugt som mål for radarsøgningen, lige som man har gjort med de andre testfly. På den måde kan man sammenligne resultaterne.
- Det er historisk, det vi laver herude. Så det er rigtigt spændende at være en del af, siger Casper Børge Nielsen.
Læs mere:
Laura Aggernæs har i de seneste par uger besøgt piloten PEL på Edwards Air Force Base, og videoindslag og artikler fra besøget vil snart være at finde på
Flyvertaktisk Kommandos hjemmeside og på
Flyvevåbnets Facebook-side.
I næste nummer af bladet Flyvevåbnet - som udkommer 1. februar - bringer vi endvidere en række artikler fra besøget i USA. Bladet bliver sendt til Flyvevåbnets medarbejdere, og det kan også findes online
her, hvor du derudover kan læse tidligere udgaver.
Edwards Air Force Base er et historisk sted for testflyvning. Det var her Chuck Yeager for første gang brød lydmuren. Foto: Laura Aggernæs.