[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af Laura Aggernæs Danish Logistics' (DANLOG) primære opgave i Libanon er at støtte med køretøjer til de andre nationer i UNIFIL, der ikke selv har køretøjer til rådighed ved rotationer. Det var derfor DANLOG’s primære opgave – i forbindelse med rotation af det malaysiske bidrag i UNIFIL – at transportere 300 malaysiske soldater fra deres lejr nær Tibnin til Beirut lufthavn, hvor 300 nye soldater ventede på at blive fragtet til lejren, hvor de skal overtage opgaverne, hvor de andre slap. Rotationen bestod af en kolonne på 42 køretøjer og den var dermed den største kolonne som DANLOG har stablet på benene i deres tid i Libanon.
Foto: HOD/Peter Eilertsen. På grund af de mange køretøjer, havde DANLOG haft fire chauffører fra Ghana med i opgaven, da DANLOG ikke selv havde tilstrækkeligt med chauffører. Udover den ghanesiske hjælpende hånd, har DANLOG også fået hjælp fra Lebanese Armed Forces (LAF), der deltog i rotationen som en form for militærpoliti. Som noget nyt foregik rotationen i dagslys, hvilket er ret udsædvanligt, da rotationer normalt foregår om natten, ifølge Merete Thomsen, der arbejder som leder af planlægning og operationer i DANLOG. - Men indtil nu har vi kun hørt positive tilbagemeldinger, siger hun. Næste nyhedsbrev fra de danske soldater i Libanon forventes klar om cirka 14 dage.
Foto: HOD/Peter Eilertsen.