[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
Øvelsen med navnet Air Ground Operations Exercise, eller mere mundret AGOEX, der har fyldt luftrummet over Danmark de seneste to uger, er og skal være meget realistisk, idet øvelsen er en del af den missionsforberedende uddannelse for Hærens soldater, inden næste hold udsendes til Afghanistan i august.
Mobile Air Control Centre, i daglig tale MACC, er Flyvevåbnets mobile radarenhed, der organisatorisk hører ind under Air Control Wing. Den halve snes containere, der udgør MACC’s operationsområder, fylder ikke meget i Nymindegablejren. Selv sover de 50 medarbejdere fra enheden i 10-mandsstuer i lejren i de to uger, øvelsen varer.
MACC’s rolle er via radarbilledet og kommunikation med flyene at lede luftslaget og give jordstyrkerne støtte fra luften. Derfor er det Hærens operationsmønstre og øvelsesindspil, der er styrende for MACC’s operationer.
En vrimmel af soldater og specialstyrker på jorden, kampfly i angreb, andre i venteposition, lavtflyvende Hercules-fly, ’ubemandede’ luftfartøjer i form af T-17-fly og andre elementer skal gå op i en højere enhed, hvor kommunikation, koordination og ikke mindst flyvesikkerheden nødvendigvis må ligge i top.
- Det er en utrolig realistisk opsætning, vi arbejder med under øvelsen. Vores operative folk er virkelig ’på’ ved radarkonsollerne og får i den grad opøvet dét at reagere på det uventede. Det, at det er begivenhederne på jorden, der skaber behovet for flystøtte, ligger meget tæt op ad operationerne, der foregår i Helmandprovinsen, siger MACC-chefen, oberstløjtnant Claus L. Christiansen og tilføjer, at det er ISAF’s procedurer, der følges under øvelsen.
Ved Frederikshavn og Nymindegab er der opstillet såkaldte RAC-radarer til lavdækning af luftrummet og dermed optimerer radarbilledet under øvelsen.
Det militære taktiske datasystem, Link-16, leverer et solidt træningsgrundlag på flyvevåbensiden, når flyene indsættes til støtte for Hærens folk på jorden.
Bredt værnsfælles samarbejde
Andre aktører i AGOEX er Jægerkorpset, Frømandskorpset, Hjemmeværnet, Expeditionary Air Staff, og endelig kroatiske piloter, der får træning i luft-til-jord-operationer. Kommunikationen mellem enhederne skal selvsagt være mere end i orden.
I MACC’s operationscontainere hersker der det store overblik. Når Hæren rekvirerer flystøtte, drejer det sig om at få de rigtige fly med de rigtige våben fra den rigtige flybase eller venteområde hen til præcis det område, hvor disse skal indsættes. Hertil kommer, at der skal vælges flyvemønster, og endelig skal tidsfaktoren beregnes. Alt selvfølgelig uden at flyvesikkerheden kompromitteres.
- Vi yder primært støtte, og derfor er vores egne træningsbehov af mindre betydning i denne sammenhæng, fortæller Claus L. Christiansen.
Det betyder dog langt fra, at MACC har fravalgt train-as-you-fight-princippet. Containerbyen, som både det operative og tekniske personel arbejder fra, er stillet op, som den ville være under en aktuel udsendelse. Der er hegn omkring de operative faciliteter, hvor der er striks adgangskontrol. Øvelsesmomenter som morter- og raketangreb, brand og evakuering bidrager også til et realistisk scenarie.
- Vi er parate til at blive sendt ud i en international mission og løse en opgave med Danmarks samarbejdspartnere, siger chefen.
Mobile Air Control Centre er tilmeldt NATO på 10 dages beredskab.