[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Første gang
Tom Feiring er spændt. Om kort tid er det hans tur til at sætte sig ind i den blå kasse, der hænger fastspændt med wires fra loftet over det klorfyldte bassin.

- Det bliver spændende at opleve chokpåvirkningen, når du sidder fastspændt i en boks, og vandet begynder at boble op omkring dig, siger Tom Feiring.

Selvom kurset gennemlever enhver pilots skrækscenarie, er han dog ikke nervøs for den kommende tur i helikoptersimulatoren.

- Kurset er jo bygget op, så der er mange, der holder øje med én. Så jeg tager det som en spændende oplevelse, siger Tom Feiring.

Til dagligt arbejder Tom Feiring som klarmelder i Eskadrille 724, der består af det personel, som til dagligt arbejder med Fennec-helikopterne på Flyvestation Karup.

Det er første gang, han er med på kurset.



Træning er vigtig
Formålet med kurset er at sørge for, at de operative ved Eskadrille 724 kender til de nødprocedurer, der gælder nødlanding på vand.

- Det er vigtigt, at piloterne kender til de procedurer, som gælder nødlanding over vand, så de er trygge i rutinerne, hvis der skulle opstå en nødsituation, fortæller Lasse Dyrbye Thorsager, der er sikkerhedsinstruktør på kurset.

Dunker-træning, som det bliver kaldt, har eksisteret siden 2005. Det blev indført som erstatning for BIKINI-øvelsen, der stadig eksisterer, men som ikke længere inkluderer Fennec-besætningerne i Eskadrille 724.

Hvor BIKINI-øvelsen udføres over havvand med redningshelikopter, i stedet for en kran, foregår Dunker-træningen indendørs i svømmehalslignende forhold i Esbjerg.

Men det har sin fordel, ifølge Lasse Dyrbye Thorsager.

- Ved at vi træner indendørs, har piloterne har mulighed for at få flere ture med Helicopter Underwater Escape Training (HUET), og på den måde blive tryggere i nødproceduren. Når BIKINI-øvelsen blev afholdt, gav det kun gav piloterne mulighed for at prøve rutinerne én gang hver, forklarer Lasse Dyrbye Thorsager.



Forskellige reaktioner
Ved siden af bassinet står Tom Feiring og tre andre aspiranter klar til at prøve sig af med HUET. Da de har fået deres udstyr på, går turen rundt om poolen til helikoptersimulatoren, der stadig drypper efter sidste dyp.

Før helikoptersimulatoren dyppes ned i det klare blå vand endnu engang, forklarer sikkerhedsinstruktøren hvad aspiranterne kan vente sig, når simulatoren bliver sænket ned i vandet.

Kranfører Lars Christian Hald sidder roligt på sin plads og afventer signal. Når sikkerhedsinstruktøren giver besked, sænker han instruktøren og aspiranterne ned i vandet.

- Det jeg kan, som de andre ikke kan, det er at få helikopteren op af vandet igen, joker han.

Nede i vandet skal aspiranterne med lukkede øjne kunne føle sig frem til deres placering, skubbe døren ved deres side op, og svømme op til overfladen.

- Reaktionerne på oplevelsen kan variere meget, alt efter hvem man er, fortæller Lars Christian Hald.

- Men det er dog sjældent, at kursister fra forsvaret reagerer voldsomt på oplevelsen, fordi sikkerheden er så høj som den er, fortæller han.

Udover det våde tøj, kan man da heller ikke aflæse på Tom Feiring, at han lige har vendt på hovedet under vandet fastspændt i en helikoptersimulator, da han endelig står på landjorden igen.

- Jeg følte mig tryg, fordi instruktøren gjorde det til en god oplevelse, fortæller Tom Feiring.