[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Med fuld oppakning på ryggen, piskende regn i de hætteklædte hoveder og støvlerne solidt plantet i mudder venter 19 elever på, at det bliver deres tur til at hive splitten til den orange røggranat og kalde LYNX-helikopteren med redningsholdet ned det rigtige sted.

Eleverne på ugens CSAR-kursus er piloter eller andre besætningsmedlemmer på Forsvarets flytyper, der enten for første gang eller som del af en regelmæssig genopfriskning uddannes i såkaldt Combat Search and Rescue – det vil sige redningsaktioner i forbindelse med krig eller kamphandlinger.  

Uddannelsen er møntet på at lære eleverne at klare sig i et missionsområde, hvis de bliver skudt ned eller flyets teknik strejker. En situation, hvor de som oftest er overladt til sig selv indtil hjælpen når frem, og indtil da, må de klare sig med det forhåndenværende nødgrej, overlevelsesteknik og snarrådighed.

Det gælder derfor om at komme i kontakt med allierede styrker så hurtigt som muligt, og om at komme frem til et passende sted at blive afhentet uden at støde ind i fjendtlige styrker eller civile.  Selv allierede styrker skal også kontaktes med varsomhed og på den rette måde, så der ikke opstår fatale misforståelser omkring, hvem der er ven, og hvem der er fjende.


Lynxhelikopteren kaldes ned med de forhåndenværende midler - i dette tilfælde orange røg. Foto: Rune Dyrholm 

Uddannelsen varer ugen ud, og foregår for hovedpartens vedkommende i øvelsesterrænet omkring Holstebro, hvor eleverne skal oplæres i disciplinen at holde sig skjult for forfølgende fjender. Det foregår både dag og nat, og samtidig skal de arbejde sig frem til et sted, hvor det er muligt at samle dem op med helikopter.

Det er Flyvevåbnets Forsvarets Førings- og Operationsstøtteskole, som står bag koordineringen og udførelsen af uddannelsen, som varer fra mandag til fredag i denne uge. Det indebærer en del flyaktivitet i området omkring Holstebro - også efter mørkets frembrud. 


Et såkaldt snatchteam når frem til den nødstedte, og sikrer sig, at de har fat i den rigtige mand, inden turen går hjemover. Foto: Rune Dyrholm