[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Fakta om CEPCO

Operation Cepco hører under Helsinki Kommissionen og bliver normalt afholdt to gange om året.

Den ene hedder CEPCO North og den anden CEPCO South, som refererer til, hvor i Europa operationerne bliver afholdt.

På forsøgsbasis er man dog i gang med kun at arrangere en CEPCO hver andet år, og i det mellemliggende år vil man gennemføre en Super CEPCO. Det ekstra ”super” betyder, at operationen kan vare helt op til ti dage i stedet for de tre dage, som en almindelig CEPCO strækker sig over.

Den plan er dog ikke trådt i kraft endnu, og derfor skal Flyvevåbnet også deltage i en Super CEPCO, som finder sted i uge 41 i Frankrig i år.
Efter 24 timers havmiljøovervågning af et forholdsvist stort område, der strakte sig over sidste del af Finske Bugt og starten af Østersøen, var opsummeringen klar: Ingen havde fundet olie.

Det danske Flyvevåben samt den svenske og den finske kystvagt deltog sammen med deres værter, Estland, i en international operation med det knap så udtalevenlige navn: Coordinated Extended Pollution Control Operation (CEPCO).

Formålet var at overvåge et bestemt område på havet 24 timer i streg for at lede efter olieforurening på havoverfladen.
                                           
På vej hjem fra Tallinn fløj Challenger-flyet også fire timers almindelig havmiljøovervågning hen over danske farvande. På den tur var der heller intet på radaren:

- Det er selvfølgelig rigtig fint for havet og miljøet, at vi ikke har fundet noget olie, men for os der sidder her, er det lang tid uden action, siger systemoperatør Bjarne Pedersen.

Foruden Flyvevåbnets Challenger CL-604, svenskernes Dash 8-Q300 og Finlands Dornier 228-212 var to estiske skibe og et finsk skib også med i overvågningen. Estland har desværre ikke kunnet deltage med deres fly, fordi det er til reparation. 



Systemoperatør Bjarne Pedersen er uddannet til både at kunne betjene radaren og radioen i havmiljøkonsollen, som ses i baggrunden.