[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det er ikke kun Flyvevåbnets redningshelikoptere der kan ses ved de danske kyster i ferien.
 
-Challengerflyet der står for den planlagte havmiljøovervågning fra luften, flyver i hele ferien miljøovervågning ved de danske kyster og farvande, fortæller Kaptajn Thomas Pedersen fra Flyvertaktisk Kommando.

Udover de foreløbigt 280 flyvetimer, som Challenger har været i luften for at opfylde de 500 timers rutinemæssig havmiljøovervågning, som flyvevåbnet årligt er pålagt, vil flyet være i stand til at kunne rykke ud i tilfælde af en observation til søs, hvor der kan være behov for den avancerede SLAR radar, som kan se olie på vandet uanset vejret både dag og nat, for  at dokumentere en forurening.

Flyet kan med sin avancerede SLAR radar se olie på vandet uanset vejret - både dag og nat.
 
- Faktisk er billederne fra SLAR er den eneste billeddokumentation der kan føres som bevis i en eventuel efterfølgende retssag, forklarer Thomas Pedersen

 

Havmiljøovervågning:
 
Siden 1998 har Flyvevåbnet varetaget opgaven med miljøflyvninger.

De skal være med til at forhindre miljøkatastrofer på de danske kyster.

Challengerflyene er udstyret med en radar, der kan se olie på havoverfladen i al slags vejr. Både dag og nat.

Flyvevåbnet skal udføre 500 timers havovervågning om året.

Udover Challengerflyvningerne rapporterer Flyvevåbnet også fra F-16, T-17 og EH-101 flytyperne.

Søværnets Operative Kommando (SOK) har ansvaret for havmiljø-overvågning i Danmark.

SOK suplerer flyovervågning med sattelitovervågning.

Et sattelitbillede dækker 300 gange 300 km.

Er der observationer på sattelit kan miljøflyet dirigeres til stedet.

Danmark samarbejder med Tyskland og Sverige. Swedengeraftalen omfatter overvågning og koordination af havmiljøflyvninger.



At flyvningerne ikke er forgæves, kan ses på de rapporter, som den 4 mand store flybesætning løbende laver. I 2009 er der rapporteret om ikke mindre end 359 observationer af mineralsk og vegetabilsk oliefilm.

Læs mere om Flyvevåbnets Challenger her:

Challenger side 1

Challenger side 2