[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Fire gange om året udstationerer Air Transport Wing Aalborg en C-130J Hercules i Kabuls lufthavn i Afghanistan. Lufthavnen er hernede bedre kendt som KAIA - Kabul International Airport. Det sker for at støtte Hæren, så de kan få deres folk hjem på enten orlov (kaldet Leave) eller for at få dem skiftet ud med andre og friske folk hjemmefra.

De fleste af Hærens folk befinder sig i Helmand-området, og nærmeste flyveplads er Camp Bastion. Denne plads kan ikke benyttes af de civile fly, som soldaterne skal flyves til Danmark med. Derfor bruger vi Flyvevåbnets Hercules til at transportere soldaterne fra Camp Bastion til Kabul.

Det skal i den forbindelse nævnes, at Hercules er et taktisk transportfly, som bruges til korte transporter, og ikke over lange afstande, som mellem Danmark og Afghanistan. Dertil flyver det simpelthen for langsomt og er for ukomfortabelt og larmende. Hercules kan derimod lande på rigtig dårlige landingspladser. Pladser, som blandt andet er lavet af grus. Det kan et almindeligt passagerfly ikke.



Her ses en bane gennem forruden i Herculesen. Læg mærke til ”Missions-anden”, som altid er med os.


Når Hæren ikke benytter Herculesen meldes den til et system, som hedder ITAS (Intra Theater Airlift System), som er ISAFs (International Security Assistance Force = styrkerne i Afghanistan) transport koordinator. Her holdes der styr på det meste gods og de fleste passagerer, som har behov for at blive flyttet rundt i Afghanistan. Vi bliver så sat til at flyve for andre nationer, som ikke har mulighed for at opfylde transportbehovet selv.

Der er også mulighed for at aftale transport direkte med andre nationer. Her er det DETCO (Detachment Commander) = chefen hernede, som bestemmer, hvad der flyves. Der findes nationer hernede, som vi støtter oftere end andre, og her kan jeg nævne især Storbritannien og USA, som ofte hjælper Danmark, når vi har et behov.

Helt konkret vil jeg gerne nævne en lille episode, hvor vi havde brug for at få en reservedel fra Danmark til Kabul. Delen blev bragt med kurer fra Danmark til England, hvor den kom på et engelsk transportfly. Dette landede i Kandahar. Derfra blev det transporteret med et amerikansk fly til Kabul, hvor vi modtog delen cirka et døgn efter den var sendt fra Aalborg.

Der eksisterer næsten et kreditsystem, og derfor opbygger Flyvevåbnets og Air Transport Wing Aalborgs Hercules en kredit, som Hæren kan benytte, når flyet ikke er til stede i Afghanstan. Det vil sige at Hæren har mulighed for at blive transporteret af andre nationer, når Herculesen er hjemme i Aalborg.


Her ses indflyvningen til Chackcharan, det er landingsbanen til venstre for asfalten!



Her kan man se banen på Chackcharan tæt på. Asfalten til højre kan man ikke lande på.



Her læsser vores to Loadmastere, OS M. Dolling og FSPC K. Gundersen en ødelagt litauisk Hummer.
Det danske fly og dens besætning er et kærkomment syn for de danske soldater.