[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

De efterfølgende undersøgelser af ulykken peger på mangelfuld kommunikation og teamwork blandt besætningen i det startende fly. Det er ikke blot flybesætninger, der bliver uddannet inden for Crew Ressource Management (CRM). Også flyveledere og operative kontrol- og varslingsfolk deltager i CRM-seminarer.

I forrige uge holdt Air Control Wing CRM-seminar for anden gang i år. Seminarets instruktører leverede Eskadrille 515 i form af oversergenterne Marlene Larsen og Peter Husted.
I Air Control Wing’s CRM-seminar var deltagerne operativt personel fra
Control and Reporting Centre Karup
Mobile Air Control Centre
Eskadrille 515
Staben


Den menneskelige faktor er den store synder, når det handler om flyulykker og hændelser. Derfor fokuserer seminaret på kommunikation, teambuilding, rollefordeling, beslutningstagen og situational awareness. En viderebygning på seminaret, der omhandler stress, findes for flyveledere og flyvelederassistenter i Eskadrille 515 og i tårnkontroltjenesterne i Skrydstrup og i Karup.

- Som instruktører kommer vi ikke og siger, hvordan folk skal gøre tingene. Vores opgave er at sætte tanker i gang hos deltagerne, som selv skal forvalte de værktøjer, vi giver dem. Det gælder om at give dem en kulturpåvirkning, forklarer Marlene Larsen.

Langt de fleste begår en fejl af og til. Siden 2001 har det herhjemme været strafbart for flyveledere ikke at melde de begåede fejl.


Opdelt i hold skulle deltagerne inden for Crew Ressources Management bygge en bro af simple hjælpemidler, der skulle anskueliggøre, hvor forskelligt mennesker oplever en ting, og hvor vanskeligt det kan være at arbejde sammen.


- Til gengæld er det som udgangspunkt straffrit. Det drejer sig netop om at få de begåede fejl frem i lyset, så lignende undgås fremover. Det opbygger en kolossal vidensbank, siger Marlene Larsen.

Blandt andet Naviairs udredelsesrapporter og videoer fra Youtube bruges også som undervisningsmateriale.

238 års erfaring

Idet flyvningen kun har eksisteret i cirka hundrede år, lyder det jo mærkeligt med 238 års erfaring. Men ikke desto mindre stemmer facit, for årene skal fordeles på 15 medarbejdere. Og dét giver et enormt vidensforum, som alle kan lære meget af.