[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Onsdag eftermiddag begyndte vagtradioen pludselig at skratte alarmerende hos bjærgningssektionens vagthold. En indoneser fra det vagtkompagni, der holder vagt i FN’s hovedkvarter, var kørt udover kanten og rullet ti meter ned ad skråningen oppe på New-Land.
Heldigvis var en dansk indsatsleder fra brandstationen hurtigt på stedet og kunne alarmere alle. Indoneseren var utroligt nok sluppet uskadt udover en brækket finger, men bilen var temmelig voldsomt tilredt, og lå nu i svært fremkommeligt terræn.



To danske bjærgningskøretøjer kom hurtigt til stedet og i løbet af et par timer kunne bilen sætte hjulene på fastbanet vej igen.



Den danske bjærgningssektion består af otte mand, der er inddelt i to vagt hold. De tager sig af al bjærgning for hele FN-styrkens hovedkvarter. Indtil videre ser det dog heldigvis ud til, at folk i hovedkvarteret kører pænt, for onsdagens opgave var kun den anden reelle bjærgningsopgave, de har været nødt til at løse.

Den anden var i sidste måned, da et par lastbiler kørte op i hinanden på motorvejen. Her var det ikke selve bjærgningen, men det at få bugseret dem hjem, der var problemet. Motorvejsbroerne i Libanon er nemlig ikke høje nok til, at bjærgningsvognen med en lastbil ovenpå kan passere, og bjærgningsfolkene måtte derfor finde en alternativ vej gennem små landsbyer. Her var de til gengæld nødt til at løfte El-kablerne, der hænger mellem husene, med pinde for at kunne komme igennem.

Sektionen har ikke mindre end syv køretøjer. Tre bjærgningsvogne til de tunge biler, en kranvogn, et par stykker til almindelig transport og så et fejeblad, der kan sammenlignes med en almindelig Falck-bil.
De store bjærgningsvogne trækker ni tons, hvilket måske ikke synes af meget, men det er jo vel at mærke dødvægt, og de fleste køretøjer, kan som regel vendes og trille lidt selv. Derfor ligger belastningen på linen lavere end køretøjets totalvægt. Bjærgningsfolkene kunne dog godt tænke sig materiel, der lever op til dansk standard, hvor man kan løfte mere, og den sag er rejst overfor FN.

Læs hele nyhedsbrevet her