[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Alt imens asken længe har drillet i luftrummet over Danmark og holdt flere flyvelystne piloter bundet til landjorden, er der enkelte flyentusiaster, som ikke er synderligt påvirkede af den islandske vulkan, der ligger under gletsjeren Eyjafjallajökul.

Frivillige opstiller fly i Stauning

En af dem er 73-årige Erik Thingbo, der sammen med andre frivillige pensionister fra Flyvevåbnets Historiske Samling gennem en uges tid har arbejdet på at få et pensioneret Catalina-fly opstillet på flymuseet.

De har dog ingen intentioner om, at flyet skal i luften, men det har ikke noget med askeskyen at gøre. Flyet skal nemlig primært være til gavn for flymuseets besøgende, hvilket også er årsagen til, at de frivillige har brugt flere timer på at sætte vinger og andre vitale dele på flyet.


Catalina L-861 blev skilt i 13 større dele samt en del mindre, der alle skulle samles igen i Stauning. Foto: Erik Thingbo.

Et arbejde, der startede med, at de frivillige først og fremmest skilte flyet ad, for derefter at flytte flyet fra dets vante plads på Teknisk Museum i Helsingør til flymuseet i til Stauning.

Erik Thingbo er tovholder på projektet, og det er der en særlig grund til. Han har nemlig et nært forhold til det udstillede fly.

Med på sidste flyvetur

Fra 1961 til 1970 fløj Erik Thingbo som maskinist med det nu udstillede Catalina L-861, og da Catalina-flyet i november 1970 drog afsted på sin sidste flyvetur, var Erik selvfølgelig også med.


Catalina L-861s sidste flytur den 13. november 1970. Erik Thingbo ses bagerst som nummer tre fra højre. Foto: privat.

-Vi fløj hele Danmark rundt i de tre Catalina’er, der var tilbage. Det er sådan noget, man gør for at give flyet et sidste farvel. Så vi fyldte flyene op med 15 mand i hver - alle folk, der havde fløjet i Catalina i mange år, fortæller Erik Thingbo.

- Det var ren nostalgi, tilføjer han.

Lidt nostalgisk ser det også ud, da Erik Thingbo står foran det store fly og lader håndfladerne glide hen over flyets blanke overflade, da han efterser flyet en sidste gang, inden han tager hjemad.

Kun to fly tilbage

Han og Catalina har haft mange oplevelser sammen, både på Grønland og hjemme i Danmark.

- Jeg styrtede engang ned med et Catalina-fly, betror han.

En skæbne, der ikke var uvant for Catalina-flyene i 60’erne og 70’erne. Faktisk findes kun to ud af de ti dansk-opkøbte fly stadigvæk - resten af flyene forulykkede, heraf to under tragiske omstændigheder, som kostede menneskeliv.

De to tilbageværende fly er Catalina L-866, der siden 1971 har været udstillet på et flymuseum i England, og så selvfølgelig Catalina L-861, der lige nu står i Stauning.

- Det er heldigt, at nogen vælger at bevare flyene, for ellers ville de blive hugget op, fortæller Erik Thingbo.


Det store fly fylder 32 meter fra vingespids til vingespids, så det har været noget af et arbejde at finde den rigtige plads til flyet på museet. Foto: Laura Aggernæs.