[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Trods en stærk vind, der fik flyet til at svinge faretruende i luften, landede tre medarbejdere fra Søværnet sammen med Air Transport Wing Aalborgs Eskadrille 721 folk i god behold i sidste uge i Tallinn, Estland. De var taget med på en kigger i forbindelse med operation CEPCO for at få et indblik i, hvordan Flyvevåbnet arbejder, når de er på havmiljøovervågning.

To af søværnsfolkene er jurister, som til daglig tager sig af papirarbejdet i sager med havmiljøforurening. Når Flyvevåbnet har indsamlet beviser på forurening, sidder de og behandler dem juridisk i Søværnets Operative Kommando i Brabrand.


Her er det jurist Rikken Nissen Foss yderst til venstre, jurist Inge Rønberg i midten og skibsfører Monica Alsted til højre foran Flyvevåbnets Challenger CL-604. Foto: Katharina Kløve

Den tredje og sidste fra Søværnet arbejder i Søværnets Joint Rescue Coordination Center i Marselisborg ved Århus. Hun sidder i enheden Maritime Assistance Service, der i forbindelse med havmiljøovervågning tager sig af alt det, der skal koordineres, når forureningen er blevet opdaget af flyet. 

- For det første er det rart at få sat ansigter på de folk, jeg taler med i de her sager om havmiljøforurening. For det andet er det super at få lov til at se, hvordan Flyvevåbnet arbejder ”live”, når jeg jo er det næste led i arbejdsgangen, siger skibsfører Monica Alsted.

Også juristerne er begejstrede over muligheden for at flyve med.

- Vi har virkelig fået rigtig meget ud af at se, hvordan udstyret fungerer, og hvad der helt konkret er af muligheder for at indsamle bevismateriale, siger jurist Inge Rønberg, og hendes kollega Rikke Nissen Foss er helt enig.

- Det er jo et helt andet og mere omfattende fagligt indblik, man får af at være med på sådan en tur som denne her, siger hun.


Skibsfører Monica Alsted bliver sat grundigt ind i, hvordan radaren og det andet udstyr til havmiljøovervågning fungerer. Foto: Katharina Kløve

Læs mere om selve operation CEPCO her