[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Ved middagstid tog otte danske F-16 fly af sted mod Wright Patterson Air Force Base i Ohio, hvor flyene skulle mellemlande, inden den videre flyvning til Nellis Air Force Base i Nevada, hvor den amerikanske øvelse, Green Flag, finder sted.

Selvom Green Flag først starter officielt ugen efter, tager flyene af sted tidligere, så de har muligheden for at kunne reparere et fly, hvis der skulle opstå problemer undervejs.

Derudover giver den ekstra tid også piloterne mulighed for at forberede sig på de mange scenarier, der skal udspille sig i luften i den kommende tid.


De danske jagerpiloter skal flyve i 8 timer og 50 minutter, før de ankommer til Wright Patterson Air Force Base i Ohio.

For at flyene kunne komme af sted til planmæssig afgang, har der ligget en stor indsats forud for afgangen, fortæller Lars Stokholm, der er teknisk leder i eskadrillen på Fighter Wing Skrydstrup.

- Opgaven har været af høj prioritering for os, for hvis flyene ikke blev klar til afgang, så ville der ikke blive nogen øvelse, fortæller Lars Stokholm.

Det er også årsagen til, at flere af de ansatte måtte give den en ekstra skalle i ugen op til take-off.

- Det essentielle er, at vi har leveret varen til tiden og i den rigtige konfiguration, fortæller Lars Stokholm.

De har siden før påske arbejdet med at udskifte flere af F-16 flyenes komponenter, så alle dele af flyet er ligeså klar som dets pilot til øvelsen.

Fordi øvelsen kræver, at flyene skal være på vingerne i op til 100 timer, i løbet af den tid øvelsen varer, er det vigtigt, at komponenterne kan klare de mange timer i luften.


Der skal være kontrol af de mange komponenter flyet er sammensat af, før et F-16 kampfly lander og letter. Derfor tjekker både piloten og klarmelderen flyet før afgang.

En af de personer, der har givet den en ekstra tand, har været John Lindgaard, der til dagligt arbejder som hangarleder på Fighter Wing Skrydstrup.

I ugerne op til afgangen, har han – sammen med sit team – arbejdet på højtryk for at få alt klar til den store dag.

- Vi kan ikke gardere os imod alt, for eksempel kan elektronikken svigte. Men vi ved, at det vi har arbejdet med er tjekket og i orden, siger John Lindgaard.

Siden kort før påske har de arbejdet med at få udskiftet flere af F-16 flyenes komponenter, så alle dele af flyet er ligeså klar som dets pilot til øvelsen.

Øvelsen kræver, at flyene skal være på vingerne i op til 100 timer i løbet af den tid øvelsen varer, er det derfor vigtigt, at de forskellige komponenter kan holde til de mange timer i luften.

Og det kan de, fortæller John Lindgaard.


Et F-16 kampfly kan flyve op til 2.376 km/t, så der kan være knald på, når det tager en tur over plankeværket. Dette fly flyver dog ikke med den maksimale hastighed, da det lige er lettet fra landingsbanen i Skrydstrup.

Lars Stokholm er skam også tilfreds med forarbejdet op til afsendelsen af de otte F-16 fly.

- Det hele kørte, som det skulle, så det er dejligt. Nu kan vi slappe af de næste 14 dage, siger han med et smil.


Fakta om Green Flag:

Green Flag er en amerikansk øvelse for den amerikanske hær, som har til formål at træne hærstyrker forud for en udsendelse til de missionsområder, som amerikanerne er engageret i.

Danmark er den eneste nation, som stiller kampfly til øvelsen, og deres opgave bliver at støtte øvelsesscenariet med kampfly, der skal gennemføre CAS i samarbejde med forward air controllers.