[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
Traditionen tro var opvisningshold fra mange nationers flyvevåben troppet op for at give den gas i luften over Koksijde Air Base, der ligger i det nordvestlige Belgien. Og med det forestående 65-års jubilæum var showet i år tilføjet lidt ekstra action. Blandt deltagerne var tunge drenge som amerikanske Thunderbirds, britiske Red Arrows, saudi-arabiske Hawks, Patrouille de France og mange flere, men der var altså også plads til de lidt mindre indslag.
- Man skal nok vide, hvor vanskeligt det egentlig er at flyve formationsflyvning i en T-17 Supporter, før man synes, det ser flot ud i sammenligning med de større og hurtigere maskiner, fortæller major Lars Bæhrenz (SER), der til daglig er ansvarlig for uddannelse og udvikling på Flyveskolen i Karup og desuden er en af piloterne på Baby Blue-holdet.
Han forklarer, at de små, lette træningsfly er temmelig vindfølsomme, og da de kun lige netop har motorkraft til at klare formationsflyvningen, er det en større udfordring at flyve rigtig pæne formationer med dem.
Baby Blue i formation over den flamske region Koksijde, der er beliggende ud til Nordsøens nordøstlige side. (Foto: Eric Coeckelberghs)
Baby Blue over Koksijde. (Foto: Baby Blue Display Team)
Flot show og veludført arbejde
Tirsdag i sidste uge fløj holdet med fire opvisningsfly og et enkelt reservefly til Koksijde. Turen tog omkring fire en halv time, og undervejs mellemlandede besætningerne for at tanke på Texel International Airport, der, på trods af det store navn, er en lille flyveplads på øen Texel nord for Holland.
Onsdag var der tid til træning og til at nyde showprogrammet, som ifølge Lars Bæhrenz var fantastisk flot. Om torsdagen var Baby Blue selv blandt de opvisningshold, der leverede underholdningen. Opvisningen gik fint, og særligt udførelsen af et vanskeligt formations-opsplit ved navn
Bomb Burst, lykkedes rigtig godt og meget synkront for holdet.
Vejret var nogenlunde samarbejdsvilligt, selvom der af og til var kraftige vindstød, der gav piloterne ekstra at knokle med. Baby Blue's display varede ni minutter og omfattede seks forskellige formationstyper.
Se billeder og video på Baby Blue’s Facebook-side.
Baby Blue over Nordsøen ved Koksijde. (Foto: Eric Coekelberghs)
Fra flyveturen til Koksijde. (Foto: Baby Blue Display Team)
Teambuilding på vinger
Der er en vis risiko forbundet med at flyve så tæt, men den er dog ikke større, end at Baby Blue-piloterne gerne kaster sig ud i de synkrone luftkunster, også fordi det giver en stor flyvefaglig tilfredsstillelse at udfordre sig selv og hinanden på denne måde, fortæller Lars Bæhrenz.
Men det, der slår ham som det mest bemærkelsesværdige, er det fællesskab, der opstår på holdet, fordi piloterne er nødt til at have uforbeholden tillid til, at holdkammeraterne flyver præcist som planlagt, da andet kan udgøre en potentiel fare.
- Jeg tror ikke, du får et bedre teambuilding-kursus, end at komme ud at flyve formation, smiler han og fortsætter.
- Det er den der tillidsfølelse, der er så afgørende for, at alt går op i en højere enhed, siger han.
Fra Koksijde Air Base har man flere gange annonceret, at det skulle være slut med det årlige air show, og nu, hvor man på behørig vis har deltaget i jubilæumsfestlighederne, skulle det efter sigende være slået fast med syvtommersøm, at showet har været afholdt for sidste gang.
Det bekymrer dog ikke Baby Blue, der flyver videre og giver næste opvisning ved Roskilde Airshow den 27. og 28. august og igen er på vingerne til Helicopter Wing Karups familiedag d. 17. september.