[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Ved middagstid i går kunne mandskabet fra SAR Aalborg efter en patientransport til Rigshospitalet ikke starte deres EH101 på grund af en fejl i Auxillary Power Unit, APU’en. Det er den enhed, som skal starte motorerne.

Det betød, at blandt andet SAR Roskilde måtte lande i Fælledparken med en patient, og at man fra Helicopter Wing Karup måtte sende en anden EH101 til Ålborg for at overtage SAR-beredskabet.

I mellemtiden fandt flyteknikerne fra Aircraft Maintenance Squadron (AMS) reservedele til at reparere APU’en, som efterfølgende blev fløjet til Riget.

Desværre viste problemet med APU’en sig vanskeligt at løse. Selv efter en runde mere med reservedele fra Karup til Riget kunne teknikerne ikke få repareret APU’en.

Kreativ løsning

Derfor var løsningen fra Karup at skille en luftstartvogn ad - det er et køretøj med en særlig startgenerator – for derefter at sende to teknikere fra Flyservice i bil fra Karup til Rigshospitalet, få fat på en gaffeltruck for at køre pallen med generatoren hen til vareelevatoren og køre generatoren helt til top.

Efter denne manøvre kunne piloten ved hjælp af generatoren starte den strandede helikopter og få platformen ryddet, så SAR-beredskabet igen havde uhindret adgang til Rigshospitalet.

- Den her opgave viser, at vores medarbejdere på tværs af organisationen arbejder dygtigt og dedikeret og formår at få helikopteren i luften på trods af meget svære arbejdsvilkår. Det er et super godt stykke arbejde, de har leveret, siger chefen for L-Group, oberstløjtnant Ole S. Nielsen.