[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

PAR, hedder radaren, eller Precision Approach Radar system, hvis man skal være helt korrekt, og den er specialist i at holde et vågent øje med fly, fra de nærmer sig og skal påbegynde indflyvning, til de er sikkert på jorden.

Derfor kigger radaren ikke ret langt ud i luftrummet, men til gengæld er den uhyre præcis, som navnet angiver, og den tillader flyvelederen at overvåge indflyvningen i tre dimensioner. Den viser nemlig samtidig et billede af det indkommende fly fra oven og et fra siden, og det er mere end, hvad de fleste andre radarer kan præstere.

En tro tjener gennem mange år
Ebbe Pedersen, der er flyveleder og til daglig sagsbehandler ved Flyvertaktisk Kommando i Karup, har arbejdet med PAR i 14 år. Om nedlæggelsen af radaren fortæller han: 
- PAR efterlader ikke et vakuum, hvor der er noget, vi ikke kan mere. Forsvaret fortsætter med at anvende et andet eksisterende system med tilsvarende nøjagtighed, der er baseret på aflæsning af et instrument i flyet.

Alligevel kan Ebbe Pedersen ikke lade være med at synes, at det er en skam, hans trofaste arbejdsredskab nu må pensioneres.

PAR var i mange år det foretrukne præcisions-landingssystem i Nato regi. I det civile har man samtidig anvendt en anden teknologi kaldet Instrument Landing System (ILS).  ILS-udstyr på jorden sender et signal, der kan aflæses på et instrument i flyet. Det angiver, i lighed med PAR, flyets position i tre dimensioner.

Igennem tiden er der etableret ILS på de danske flyvestationer, og nu er alle Forsvarets fly udstyret med teknologien. Derfor er man ikke længere afhængig af PAR-systemet.

I dag hædres PARs tjenste
Det er chefen for kapacitetsplanlægningsafdelingen i Flyvertaktisk Kommando, oberstløjtnant Henrik Rieland Kanstrup, der har inviteret til arrangementet, som foregår fra 13:30 til 15:30 i eftermiddag. Først udfører Ebbe Pedersen det absolut sidste talk down af et fly ved hjælp af PAR, herefter slukkes anlægget.  Der afsluttes med en reception for de indbudte, som alle på forskellig vis har arbejdet med PAR igennem årene. 





Flyveleder Ebbe Pedersen har netop talt et T-17 Supporter træningsfly ned på landingsbanen ved hjælp af PAR. (Foto: Charlotte Basie)




Det ser ikke ud af noget særligt, det lille grønne træhus på landingsbanen, men indeni bor PAR, der har været et vigtigt redskab i mange år. (Foto: Charlotte Basie)