[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det går fremad, og det går hurtigt. Træerne flyver forbi, og de lyngklædte klittoppe passerer meget tæt under os. Jeg sidder i bagsædet på en Fennec-helikopter med kurs mod Patrol Base Line, Grærup. På forsæderne sidder NIS og MYD – pilot og observatør på P287 med call sign FoxEye.


Der bliver ikke fløjet højt. Foto: H. M. Christiansen

Straks efter take off fra feltflyvepladsen i Oksbøllejren blev der etableret kontakt til ALO’erne - flyvevåbnets forbindelsesofficerer indenfor blandt andet luftrumskontrol - ved Task Force Helmand og Den danske kampgruppe – ISAF 11, der skal overtage opgaverne i Helmand-provinsen i Afghanistan. Efter at have fortalt om vores mission, gav de os besked på at kommunikere direkte med den indsatte forward air controller - Det er fra ham/hende, at helikoptermissionen får anvist opgaver og instrukser for udførelsen.

Vi er heldige og får lov til at gå low - very low - inden vi flyver ind i øvelsesområdet. Og NIS går low – helt ned under trætophøjde, krænger helikopteren rundt om skovhjørner for uden varsel at trække den højt op for snart igen at være nede mellem træerne i kampvognssporene. Der trækkes G, men det mærkes ikke i kroppen.


NIS sørger for taktisk flyvning, mens MYD holder styr på position og kurs. Foto: H. M. Christiansen


90 timer til rådighed
Eskadrille 724 fra Helicopter Wing Karup har udstationeret 12 personer og 2 helikoptere til den afsluttende uddannelse, inden ISAF 11 indsættes i Afghanistan.
- Vi er tildelt 90 flyvetimer til denne øvelse. Indtil nu har vi fløjet mange forskellige missioner til støtte for uddannelsen. Vi har blandt andet fløjet CASEVAC – evakuering af sårede, RECCE -rekognoscering med fotobekræftelse og/eller visuel observation, vi har fløjet med infrarød - FLIR, sling, og VIP, fortæller detachementsleder, premiereløjtnant Bo med flyvernavnet BOR.

- Vi er tre piloter, tre observatører, fem teknikere og en Duty Assistent. Vi opererer 24 timer i døgnet. Dog kan vejret give begrænsninger i brugen af helikopterne, forklarer BOR.

- Vi har også simuleret andre helikoptertyper og blandt andet foretaget kampflyvninger og optrådt som ubemandede fly.

I dagtimerne må der flyves, når sigtet er mindst 800 meter, og man er fri af skyerne og kan se jorden.
I mørke anvendes Night Vision Goggles. Her er kravene tre km sigt og mindst 500 fod til skydækket.

Glad for samarbejdet
- Det er en givtig opgave for os at træne disse missionstyper med hæren. Vi lærer meget på øvelsen, også internt i eskadrillen. Vi er her som et team, og vi får det altid til at fungere, fortæller BOR.

- Især er jeg glad for tilbagemeldingerne efter vore FLIR-missioner. De har alle været positive. Godt, vi kan levere varen til hærens operationer.

- Generelt er der et godt samarbejdsmiljø mellem hæren og flyvevåbnet, og det trænes jævnligt under mange forskellige forhold. Dette er blot en af dem, men en vigtig en for os.



BOR sammen med observatør NIC og crewchief (flyklarmelder) Jan. Foto: H. M. Christiansen